ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

لزوم ایجاد و توسعه پارک‌های موضوعی در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پارک‌های موضوعی نمونه‌هایی از محیط‌های تفریحی، بسیار متمرکز، تغییر شکل یافته، کاربر محور، و بسیار توسعه یافته هستند، گفت: ایجاد و توسعه پارک‌های موضوعی در اصفهان یکی از راهکارهای زیست پذیر تر شدن شهر است.

وحید مهدویان در کارگاه آموزشی مبانی نظری و اجرایی پارک‌های موضوعی اصفهان، توجه به مقوله پارک‌های موضوعی را از مباحث مورد توجه و پراهمیت شهرسازی در دنیا دانست و اظهار کرد: بر اساس تعریف «سازمان بین‌المللی پارک‌های تفریحی و شهربازی‌ها»، پارک موضوعی یک پارک تفریحی است که جاذبه‌های موضوعی همچون غذا، وسایل، تفریحات، خرده‌فروشی‌ها یا وسایل تفریحی سواری داشته باشد که این جاذبه‌ها برای لذت، سرگرمی و آموزش بازدیدکنندگان ایجاد و مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه پارک‌های موضوعی نمونه‌هایی از محیط‌های تفریحی، بسیار متمرکز، تغییر شکل یافته، کاربر محور و بسیار توسعه یافته است، افزود: ایجاد و توسعه پارک‌های موضوعی در اصفهان یکی از راهکارهای زیست‌پذیرتر شدن شهر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در پارک‌های موضوعی تلاش می‌شود اتمسفری از مکان و زمان دیگری ایجاد شود، تصریح کرد: در این پارک‌ها بر یک موضوع غالب تأکید و بر این اساس معماری، منظره‌ها، وسایل تفریحی، خدمات رفاهی و خوراکی، خرده‌فروشی‌ها و لباس کارکنان حول آن موضوع طراحی و ساخته می‌شود که این خلاقیت می‌تواند جذابیت‌های ویژه‌ای در شهر ایجاد و سلایق و نیازهای مختلف شهروندان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه انواع پارک‌های موضوعی شامل پارک‌های آموزشی، تاریخی، مینیاتوری، طبیعی و علم و فناوری است، گفت: پارک‌های موضوعی بر اساس شاخص‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود، به طور مثال بر اساس گروه سنی به پارک‌های کودکان نوپا، کودکان دوره ابتدایی، نوجوانان و بزرگسالان بر حسب اندازه و مقیاس به پارک‌هایی با استفاده خاص، کوچک، محله‌ای، اجتماعی و اراضی باز، تقسیم‌بندی می‌شود.

مهدویان ادامه داد: این پارک‌ها بر اساس میزان بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاری به پارک‌های بزرگ، موضوعی منطقه‌ای، منطقه‌ای، متوسط و کوچک و بر اساس کاربری و میزان استقلال فضا به پارک‌های سرگرمی، محتوای آموزشی و فانتزی، از نظر فرمی به زمین‌های بازی، شهربازی و پارک‌های موضوعی و از نظر رشد کودکان به پارک‌های توسعه فیزیکی، روانی و اجتماعی تقسیم و دسته‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع و تشریح نکات علمی و اجرایی سرفصل‌های آموزشی متعدد پیرامون پارک‌های موضوعی شهر اصفهان گفت: در این راستا باید شناسایی ویژگی‌ها و فرصت‌های مکانی برای ایجاد پارک‌های موضوعی بر اساس پارک‌های موجود، مکان‌یابی پارک موضوعی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی مکان‌ها برای ایجاد پارک‌های موضوعی بر اساس شرایط اجتماعی باید در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در دستور کار قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: پس از شناسایی فرصت‌های مکانی باید اولویت‌بندی پارک‌های موجود برای تبدیل‌شدن به پارک موضوعی بر اساس شرایط اجتماعی منطقه و اولویت‌بندی گونه‌های پارک‌های موضوعی بر اساس نیازهای روز شهروندان در پارک‌های موجود مناطق پانزده‌گانه انجام شود.

کارگاه آموزشی مبانی نظری و اجرایی پارک‌های موضوعی اصفهان با حضور رؤسای ادارات فرهنگی، اجتماعی ورزشی و کارشناسان ادارات خدمات شهری مناطق ۱۵ گانه و مدیران و کارشناسان سازمان زیباسازی به میزبانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برگزار شد.

ایمنا

درباره نویسنده