س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

قلعه فلک‌الافلاک در مسیر ثبت جهانی

ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک لرستان پس از گذشت وعده‌های مختلف در طی ۳۰ سال گذشته اکنون مورد تأکید ویژه رئیس‌جمهور قرار گرفته‌است و با پیگیری‌های استاندار پرونده ثبت جهانی این قلعه تشکیل می‌شود.

 قلعه باستانی فلک‌الافلاک یکی از شاهکارهای معماری جهان است که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع‌شده و همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

این بنای باشکوه به‌عنوان شاخص‌ترین اثر تاریخی استان لرستان مربوط به دوره ساسانیان بوده و به‌دلیل معماری زیبا و شگفت‌انگیز آن از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گرفته است.

قلعه فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست چشم‌گیرترین آثار تاریخی و گردشگری شهر خرم‌آباد است که به شماره ۸۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و چندین سال است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است.

وعده‌های ثبت جهانی فلک‌الافلاک

این اثر تاریخی لرستان پس از گذشت وعده‌های مختلف در طی ۳۰ سال گذشته هنوز ثبت جهانی نشده و این بنای ارزشمند تاریخی با مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی، نم‌زدگی و رانش دیوارها روبه‌روست.

ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک در سالیان گذشته همواره موردتوجه دوستداران میراث فرهنگی لرستان قرارگرفته، اما درعین‌حال این موضوع مهم تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته‌است.

شاید مهم‌ترین دلیل عدم ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک‌ به کم‌توجهی دولت‌ها در رفع موانع موجود برای ثبت جهانی این اثر تاریخی منحصربه‌فرد دوره ساسانیان برمی‌گردد.

بازدید آیت‌الله رئیسی از قلعه فلک‌الافلاک

دولت سیزدهم حالا پس از ۳۰ سال تلاش می‌کند یکی از مهم‌ترین پرونده‌های ثبت جهانی ایران در یونسکو را پیگیری کند، به‌طوری‌که اهمیت ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک برای دولت سیزدهم سبب شد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سفر آذرماه ۱۴۰۰ به لرستان به‌طور ویژه به موضوع این قلعه بپردازد.

رئیس‌جمهور در سفر استانی به لرستان تنها به جلسات رسمی اکتفا نکرد و با حضور در محل قلعه فلک‌آلافلاک به‌طور صریح دستور تأمین اعتبار برای آزادسازی زمین‌های اطراف این قلعه را صادر کرد.

 

حریم قلعه فلک‌الافلاک آزادسازی شود

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تأکید کرد و گفت: این قلعه از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید به‌خوبی نگهداری و معرفی شود.

وی افزود: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی است، لذا باید برای نسل‌های آینده به خوبی نگهداری شود.

فرهاد زیویار استاندار لرستان بعد از سفر رئیس‌جمهور به این استان پیگیری برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک را در دستور کار خود قرار داد و با پیگیری‌های انجام‌داده نیز اعتبار خوبی برای آزادسازی اطراف این بنای تاریخی دریافت کرد. استاندار لرستان در آخرین پیگیری‌های خود، در دیدار با قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور خواستار تسریع ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک و رفع مشکل این بنای عظیم تاریخی شد.

لزوم توجه وزارت میراث‌فرهنگی به آثار تاریخی لرستان

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در این دیدار با اشاره به اقداماتی که برای گره‌گشایی از مشکلات قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد پس از سفر رئیس‌جمهوری انجام شده است، از آمادگی این استان برای فراهم‌کردن زمینه‌های ثبت جهانی آن خبر داد.

وی  در این ملاقات با اشاره به جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی، گردشگری لرستان و وجود آثار متعدد تاریخی و میراثی خواستار توجه بیشتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به لرستان شد.

دارابی ضمن  قدردانی از اقدامات انجام‌شده برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد عنوان کرد: ثبت جهانی این قلعه مطالبه مردم و تأکید ویژه آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور است.

پرونده ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک تشکیل می‌شود

قائم‌مقام وزیر و معاون وزیر میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: معاون میراث‌فرهنگی برای تشکیل پرونده ثبت جهانی و دعوت از کارشناسان یونسکو برای بازدید و مشاهده میدانی این اثر کم‌نظیر تاریخی آمادگی کامل دارد.

دارابی گفت: استان لرستان از جمله قطب‌های مهم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است و بر توسعه کمی و کیفی این استان در این سه حوزه‌ تأکید کرد.

 

پیگیری استاندار لرستان برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این دیدار با اشاره به اقداماتی که برای گره‌گشایی از مشکلات قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد پس از سفر رئیس‌جمهوری انجام شده است، از آمادگی این استان برای فراهم کردن زمینه‌های ثبت جهانی این قلعه خبر داد.

او در این ملاقات با اشاره به جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی، گردشگری لرستان و وجود آثار متعدد تاریخی و میراثی خواستار توجه بیشتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به این استان شد.

تسنیم

درباره نویسنده