س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

قلعه دل مونته ایتالیا، دریچه ای رو به آسمان

قلعه دل مونته، یا قصر کوه، قصری در شهر آندریا در کشور ایتالیا است که در قرن ۱۳ ساخته شده و از نظر معماری جالب‌ توجه است. بنا به‌ صورت ۸ ضلعی ساخته‌ شده و در مرکز قلعه دریچه‌ای رو به آسمان وجود دارد.

بالای تپه‌ای کوچک در شهر آندریا، در منطقه آپولیا ایتالیا، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین قلعه‌های دنیا قرار دارد. نام این قلعه، قلعه دل مونته یا قصر کوه است. قلعه دل مونته در قرن ۱۳ ساخته شده و سازه به‌صورت ۸ ضلعی بنا شده است. یکی از ویژگی‌هایی که باعث برتری این قلعه از سایر قلعه‌های هم‌دوره خود می‌شود، معماری هندسی و دقیق آن است.

قلعه در سال ۱۲۴۰ توسط امپراتور روم، فردریک دوم ساخته شد، هیچ‌کس نتوانسته دلیل ساخت این قلعه در بالای تپه را درک کند و برای آن توضیحی ارائه دهد. امپراتور در آن زمان برای دفاع از کشورش می‌توانست به‌جای قلعه از دیوار یا هر بنای دفاعی دیگری استفاده کند، ولی ترجیح داده قلعه‌ای با چنین معماری زیبایی بسازد. برخی از باستان‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه تنها محلی برای شکار بوده و هیچ استفاده دیگری نداشته است.

قلعه دل مونته

زمانی که قلعه در این منطقه ساخته شد، پوشش گیاهی با چیزی که امروز وجود دارد، فرق داشت و بسیار سرسبزتر بود. در نزدیکی قلعه صومعه‌ای با نام صومعه سانتا ماریا دل مونته وجود دارد که به نظر می‌رسد قلعه نام خود را از این صومعه گرفته است.

قلعه دل مونته

هیچ سندی از دستور ساخت قلعه دل مونته در دسترس نیست و در هیچ دوره تاریخی رد پای دقیقی از چرایی این کار وجود ندارد. تنها یک سند از روند ساخت این قلعه پیدا شده که آن‌ هم مربوط به سال ۱۲۴۰ است. در این سند امپراتور فردریک دوم به فرماندار کاپیتانیا دستور تکمیل قلعه را می‌دهد، ولی باز هم در این سند دلیل ساخت قلعه ذکر نشده است. هیچ سندی از استفاده شخصی فردریک دوم از قلعه وجود ندارد، در برخی از منابع ذکر شده که این قلعه مدتی به‌ عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفته است و در دوره زمانی اهالی شهر برای فرار از طاعون به دل مونته پناه آورده بودند.

قلعه دل مونته

یکی از موضوعاتی که تا به امروز ذهن دانشمندان و متخصصان را درگیر کرده، شکل ۸ ضلعی قلعه است. فردریک دوم در منطقه آپولیا قلعه‌های زیادی ساخته بود، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها مانند قلعه دل مونته دارای شکل و ساختاری هندسی نیستند.

قلعه دل مونته

برخی از متخصصان بر این باور هستند که شکل ۸ ضلعی ترکیبی از مربع (نماینده زمین) و دایره (نماینده آسمان) است. به نظر می‌رسد فردریک دوم برای ساخت قلعه از گنبد اورشلیم الهام گرفته است.

اتاق‌هایی با سنگ‌های مرمر، ستون‌های استوار، موزاییک‌ها، نقاشی‌ها و پرده‌های تزئینی فقط بخشی از زیبایی‌های قلعه دل مونته است. نکته جالبی که در ساختار این قلعه دیده می‌شود، در قسمت مرکزی قلعه، محدوده‌ای سقف ندارد و کسانی که داخل قلعه قرار می‌گیرند، از این حفره می‌توانند آسمان را نگاه کنند.

قلعه دل مونته در دهه ۱۹۹۰ به میراث جهانی یونسکو اضافه شد و به این قلعه لقب شاهکار منحصر به فرد معماری قرون‌ وسطی را دادند.

درباره نویسنده