ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

قلب تپنده اقتصادی کرمانشاه در انتظار مرمت

با توجه به اتفاقاتی که در برخی مناطق کشور برای بناهای تاریخی یا ناایمن افتاده است، بازسازی بناهای ناایمن جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ضروری است.

 طی روزها و سالهای اخیر روزهای شومی برای برخی از ساختمان‌های تاریخی و ناایمن رقم خورد، به طوری که ریزش بخشی از ساختمانها نه تنها خسارت مالی، بلکه خسارت جانی هم در پی داشت.

این حوادث زنگ خطری است برای از بین رفتن آثار تاریخی و هشداری برای بناهایی که در گذر زمان مقاومت و ایستایی خود را از دست داده اند.

برای احیاء و مرمت بازار زرگرها مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده است

داریوش فرمانی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: تاریکه بازار یا همان بازار قدیمی کرمانشاه، بازگوکننده تاریخ غنی این خطه است و قلب تپنده اقتصادی و تجاری این شهر است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: این بازار در حدود ۲۰۰ سال پیش و در زمان حاکم شهر کرمانشاه، محمدعلی میرزای دولتشاه، ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این بازار به عنوان یکی از میراث های کهن معماری و در خور توجه بود، خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی بازار قدیمی کرمانشاه را در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند.

این مسئول با بیان اینکه این بازار تاریخی و قدیمی نیاز به بازسازی دارد، افزود: برای احیاء و مرمت آن مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده، اما هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

وی یادآوری کرد: طی سالهای گذشته کار مرمت و احیاء بخش هایی از راسته بازارهای بازار قدیمی کرمانشاه انجام شده است.

فرمانی با اشاره به اتفاقاتی که در برخی مناطق کشور برای بناهای تاریخی یا ناایمن افتاده است، تاکید کرد: بازسازی بناهای ناایمن استان جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار ضروری است.

فعالیت ۲۵۰ باب مغازه طلافروشی در بازار زرگرها

محمد سعید جعفری در گفتگو با مرصاد نیوز اظهار داشت: تعداد ۲۵۰ باب مغازه طلا فروشی در راسته بازار زرگران کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر کرمانشاه در خصوص ترمیم این بازار و عدم برنامه ریزی دقیق مسئولان گفت: حدود ۱۳ سال پیش قرار بود فاز اول بازار زرگرها سمت ورودی مسجد جامع ظرف مدت سه چهار ماه ترمیم شود اما متاسفانه دو سال به طول انجامید!

وی ادامه داد: همین عدم برنامه ریزی مسئولان میراث فرهنگی منجر به ورشکستگی تعدادی از طلافروشان شد.

جعفری با بیان اینکه ملزم به تمکین قانون هستیم، خاطرنشان کرد: اگر مرمت و بازسازی این بازار با بی برنامگی همچون دفعه قبل منجر به اعتراض و تعطیلی فروشندگان شود مخالفت خود را اعلام می کنیم.

وی  خطاب به مسئولان گفت: این مغازه ها محل کسب و درآمد و امرار معاش زندگی است نباید با عدم تعهد و بی برنامگی به این عزیزان خسارت بزنیم، و همچون پروژه منوریل آنها را بلاتکلیف کنیم.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر کرمانشاه تصریح کرد: با تعهد و ضمانت اجرایی از طرف سازمان میراث فرهنگی که شروع و پایان دقیق کار مشخص باشد، مرمت و بازسازی انجام شود.

به گزارش مرصاد، برای جلوگیری از وقوع حادثه باید نظارت خاصی بر شرایط ساختمان‌هایی که به علت قدمت زیاد، دچار فرسودگی شده اند وجود داشته باشد و البته طبق ضوابط، انجام تعمیرات و ایمن سازی در ساختمان‌های تاریخی نیازمند اقدامات کارشناسی است که قاعدتا باید سازمان مسئولش در این زمینه اقدام کند تا بیش از این شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا

درباره نویسنده