پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی تهران را بشناسید

کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران با قدمتی ۶۰ ساله قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر است. این کتابخانه که از بناهای منحصربه‌فرد معاصر است به ثبت ملی رسیده و با بازطراحی انجام‌شده بنای داخلی بی‌شک لقب زیباترین کتابخانه تهران را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران امروز یکی از کتابخانه‌های بزرگ و پرمراجعه پایتخت است، اما جالب است بدانید این کتابخانه عمومی که در سال ۱۳۴۰ افتتاح‌شده قدیمی‌ترین کتابخانه تهران و در شمار اولین کتابخانه‌های عمومی کشور است. البته تا پیش از سال ۱۳۴۰ کتابخانه در دفتر پارک شهر فعال بود و نخستین مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان این کتابخانه، مجموعه کتاب‌های اداره‌ امور کودکستان‌هاست که سال ۱۳۳۷ در محل آن اداره تاسیس شده بود. بعدها با همکاری شرکت ملی نفت ایران، اولین کتابخانه عمومی تهران با ۳۸۰۰ جلد کتاب در سال ۱۳۴۰ افتتاح می‌شود و با توجه به استقبال و ضرورت وجود یک کتابخانه بزرگ‌تر، کلنگ ساخت آن در سال ۱۳۴۳ در زمینی ۳هزارمتری زده شد. ساختمان فعلی کتابخانه در نهایت آبان ماه ۱۳۵۰ با طراحی منحصربه‌فرد «هوشنگ سیحون»، معمار مشهور ایرانی، به بهره‌برداری رسید. در سال‌های بعد از افتتاح، این کتابخانه محل رجوع و حضور بسیاری از چهره‌های برجسته فرهنگی کشورمان بوده است و از این نظر می‌توان به داشتن چنین بنایی در تهران به خود ببالیم.

 

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی تهران را بشناسید

تغییرات کتابخانه‌ای که رو به نابودی بود

کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران از زمان ساخت، چندین بار میان دستگاه‌های اداری کشورمان دست‌به‌دست شده است. این کتابخانه تا سال ۱۳۵۲ توسط سازمان کتابخانه‌های عمومی شهر تهران، وابسته به شهرداری، اداره می‌شد و از آن سال اداره آن بر عهده وزارت فرهنگ و هنر و بعد از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

در فاصله سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۴ کتابخانه مرکزی شهر هم مانند سایر کتابخانه‌های عمومی استان تهران در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قرار گرفت تا اینکه از سال ۱۳۸۴ اداره آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد. همین تعدد مدیریت‌ها موجب شد تا کتابخانه تاریخی تهران رو به فرسودگی بگذارد، اما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۴ رسماً این کتابخانه را برای انجام بازسازی و جلوگیری از خطرات احتمالی فرسودگی آن تعطیل کرد. روند بازسازی کتابخانه هم ۴ سال طول کشید. دلیل عمده آن‌ هم ورود میراث فرهنگی برای نظارت و جلوگیری از تخریب کامل بنا بود، اما بازسازی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران بعد از ۴ سال چشم مردم تهران را به نسل تازه‌ای از کتابخانه‌های عمومی باز کرد؛ کتابخانه‌ای با چهره‌ای جدید، اما هویتی کهن.

 

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی تهران را بشناسید

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی تهران چه خدماتی دارد؟

کتابخانه مرکزی پارک شهر با ۲ سالن مطالعه مجزا برای آقایان و خانم‌ها، بخش‌های جدیدی از جمله بخش کودک، بخش نابینایان، بخش محققین، بخش نشریات و… دارد. در کنار ساختمان اصلی کتابخانه هم سالنی برای برگزاری مراسم و همایش‌ها هست با ظرفیت ۱۷۰ نفر. ضمن اینکه کتابخانه، سالن جلساتی مدرن با ۵۰ نفر ظرفیت دارد. همچنین این کتابخانه دارای ۳۵ هزار جلد کتاب با عناوین و دسته‌بندی‌های مختلف است. از نکات جالب مخزن این کتابخانه باز بودن آن است که علاقه‌مندان می‌توانند در لابه‌لای قفسه‌ها گشت‌وگذار کنند و کتاب مورد علاقه‌شان را برگزینند.

بخش نابینایان کتابخانه ۵۰۰ نسخه کتاب بریل و ۸۵۰۰ نسخه کتاب گویا دارد که از این‌ جهت کتابخانه‌ای بی‌نظیر است.

بخش کودک کتابخانه بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب و بیش از ۵۰ نوع اسباب‌بازی دارد که کودکان با عضویت در این بخش می‌توانند در کلاس‌های قصه‌گویی، اوریگامی، آشنایی با ادبیات کهن و… هم شرکت کنند.

 این کتابخانه که در ورودی ۴ پارک شهر قرار دارد، هرروز از شنبه تا جمعه  از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ شب به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی خدمات‌رسانی می‌کند.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده