ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

فروش متری مسکن؛ موضوعی که داد شورای شهر را درآورد

این روزها بسیاری از هموطنان به ویژه جوانان با مشکل مسکن مواجه هستند، موضوعی که در دولت سیزدهم مورد بررسی جدی‌تری قرار گرفته و حالا شهرداری تهران نیز قصد دارد پروژه‌هایی را در شهر تهران به بهره‌برداری برساند.
 
 این روز‌ها وقتی پای درد و دل بسیاری هموطنان به ویژه جوانان و نسل جدید می‌نشینیم، متوجه می‌شویم دغدغه‌های متفاوتی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موضوع مسکن و تهیه محلی برای زندگی کردن است. اما این موضوع چندسالی است که هرچه بیشتر از آن عبور می‌کنیم ما را با چالش‌های بیشتری روبه رو می‌کند.

موضوعی که اگرچه در گذشته هم تهیه آن سخت بود، اما حالا با توجه به رشد تورم و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه ضرورت تامین آن در کشور بیش از گذشته حس می‌شود و این امر می‌طلبد که مسئولان مربوطه هرچه زودتر تمهیدات بیشتری را داشته باشند.

در همین راستا شهرداری تهران نیز همراه با برخی دستگاه‌های دیگر نظیر وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و… اقدام به ساخت مسکن کرده و کارگروهی نیز در شهرداری تهران ایجاد شده که می‌تواند در صورت ساخت و تکمیل آن اتفاقات خوبی در پایتخت رقم بزند.

در قرارگاه مسکن شهرداری چه تعداد واحد قرار است ساخته شود؟

مردادماه سال جاری هم تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران به امضا رسید تا پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران و پروژه‌های نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا برسد و این پروژه‌های مشارکتی برای عموم و پروژه نهضت ملی برای افراد واجد شرایط مقررات طرح نهضت ملی مسکن قرار شد احداث شود.

در همین راستا سید مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به برنامه ساخت سالیانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری تهران می‌گوید: «قرار است که سازندگان و انجمن انبوه‌سازان این کار بزرگ را انجام دهند و تفاهم‌نامه‌ ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران منعقد شده و خوشبختانه در شهر تهران با توجه به اینکه ساخت وساز توجیه اقتصادی دارد، بخشی از منابع را بانک‌ها تامین می‌کنند و باتوجه به پتانسیل فنی و مهندسی انبوه‌سازان امید است بتوانیم در کنار تدابیر خوبی که در قرارگاه مسکن اتخاذ شده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن باشیم تا هدف گذاری ساخت سالیانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران توسط انجمن انبوه‌سازان و سازندگان شهر تهران محقق شود.

واکنش امانی نسبت به طرح ناموفق شهرداری!

اما در نود و پنجمین جلسه شورای شهر  موضوع ساخت مسکن در شهر تهران، توسط یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکل مسکن در تهران می‌گوید: «روز‌های اولی که شهردار و معاونان به شورا آمدند، قرار شد ۲ کار واگذاری زمین و صدور پروانه را در تهران انجام دهند. اخیرا شهردار تهران و مدیرعامل سازمان نوسازی از فروش متری مسکن سخن می‌گویند و ما در گذشته این تجریه ناموفق را دیده‌ایم و بدون مجوز شورا شهرداری نمی‌تواند طرح فروش متری مسکن را اجرا کند.»

وی با بیان اینکه شورا با این کار شهرداری تهران مخالف است و اولین سنگ بنای یک اقدام داشتن آمار و اطلاعات است و وزارت مسکن باید مشخص کننده تعداد متقاضیان مسکن باشد ادامه می‌دهد: «۹۰ درصد از افرادی که برای مسکن در طرح ملی ثبت نام کرده‌اند واجد شرایط نیستند و موضوع فروش متری مسکن به معنای تصدی گری مسکن در تهران است.»

فروش متری مسکن توسط شهرداری، آن هم بدون مجوز شورای شهر

این عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «بدون مجوز شورا، شهرداری نمی‌تواند نسبت به فروش متری مسکن اقدام کند و باید بدانیم که چه تعداد مسکن در شهر نیاز داریم و با واگذاری زمین و کمک شهرداری به طرح ملی مسکن موافقیم، اما تأکید ما بر این است که اصول اولیه شهرسازی در امور رعایت شود و تا به امروز طبق اطلاعاتی که دارم، رعایت نشده است.»

حال باتوجه به توضیحات عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران و طرحی که در گذشته یکبار شکست خورده، می‌طلبد که شهرداری تهران اصول اولیه شهرسازی را در این پروژه‌ها رعایت کند تا در آینده دچار مشکلات دیگری در پایتخت نشویم. چراکه طبق گفته امانی موضوع فروش متری مسکن درگذشته یکبار شکست خورده و حالا که در تامین منابع مالی مشکلاتی وجود دارد، باید از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری کرد.

همچنین، بهتر است شهرداری در کنار ساخت مسکن، فکری هم به حال حمل و نقل عمومی کند تا شهرسازی پایتخت با مشکل مواجه نشود و همانند منطقه ۲۱ تهران که در آن یک ایستگاه مترو وجود ندارد، در آینده شاهد محله یا شهرک‌هایی باشیم که در حوالی آن یک ایستگاه مترو یا خطوط بی آر تی وجود نداشته باشد.

خبرگزاری آنا

درباره نویسنده