چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

عمارت کنسول گری انگلیس:موزه نفت سوزهای کرمان

عمارت کنسول گری انگلیس:موزه نفت سوزهای کرمان

ساختمان این موزه که عمارت کنسول‌گری انگلیس بوده، طی سال‌های گذشته در معرض نابودی قرار داشت و مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با توجه به ارزش و قدمت این بنا که مربوط به دوران زندیه بوده، عملیات احیا، بازسازی و مرمت آن را آغاز کرد.

اکبر نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: عملیات بازسازی و مرمت عمارت کنسول‌گری انگلیس به پایان رسیده، فقط چیدمان نهایی باقی مانده و به‌زودی به‌عنوان موزه نفت‌سوز‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان داشت: حدود ۴۰۰ وسیله نفت‌سوز از جمله یخچال، رادیو، اتو، چراغ، انواع خوراک‌پز و گردسوز‌ها که در گذشته مورد استفاده بوده و اکنون دیگر کاربردی ندارند، در این موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به دریافت مجوز موزه نفت‌سوز‌ها و ثبت بنای کنسول‌گری انگلیس در فهرست آثار ملی، یادآور شد: موزه نفت‌سوز‌ها برای نخستین بار در جهان در محله تاریخی زریسف شهر کرمان ایجاد شده است.

نعمت‌الهی عنوان کرد: علاوه بر منحصربه‌فرد بودن موزۀ نفت‌سوزها، بنای بازسازی‌شده آن هم ارزش معماری و تاریخی دارد؛ زمانی باغ آقا، در دوره‌ای کنسول‌گری انگلیس، پلیس جنوب و محل راه‌اندازی تلگراف در کرمان بوده است که بازدید از خود بنا نیز به لحاظ پیشینه‌ای که دارد، برای شهروندان و گردشگران جذابیت ویژه‌ای خواهد داشت.

وی، ضمن قدردانی از حمایت و همراهی شهرداری کرمان در طول اجرای عملیات مرمت عمارت کنسول‌گری انگلیس، بیان کرد: در زمینۀ نصب تابلوها، ساماندهی کوچه‌ها و منطقۀ اطراف ساختمان و محوطه آن نیاز به همراهی شهرداری داریم.

منبع خبر : سایت خبری شعار سال

 

درباره نویسنده