پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

عمارت خسروآباد؛ روایتی از تاریخ اردلان‌ها

 

 عمارت خسروآباد، عمارتی بازمانده از دوران زندیه و تلفیقی از هنر معماری ایرانی است که جلوه خاصی به معماری شهر بخشیده و از زیبایی چشم‌گیری برخوردار است.

“خسرو آباد” عمارتی است با مساحتی قریب به ۶ هزار متر مربع که ساختمان اصلی در وسط باغی زیبا و بی‌نظیر ساخته شده و جلوه‌ای از معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد، این عمارت در سال ۱۲۲۳ هجری قمری توسط حاکم سنندج، امان‌الله خان اردلان در بلوار شبلی ساخته شده که در نوع خود بسیار زیبا و بی‌نظیر است.

در بازدید خود بە این عمارت زیبا اولین چیزی که در نگاه اول خودنمایی می‌کند حوض بزرگ واقع در جلوی درب عمارت است که سال‌ها مامنی دلنشین برای سیاحت مردم شهر است.

صدای آبی که از حوض به پایین دست کوچه سرازیر می‌شود چنان موسیقی دلنوازی را طنین انداز کرده‌است کە روح هر رهگذری را جلا می‌دهد.

از درب ورودی عمارت کە وارد شوید حوض صلیبی شکل وسط حیاط عمارت خودنمایی و زیبایی خاصی را بە محوطە عمارت بخشیدە است.

روبەروی حوض عمارت زیبای خسروآباد خودنمایی می‌کند، کە از چند بخش مختلف تشکیل شده است که نمای بیرونی عمارت با آجرهای شکیل و گچ‌بری‌ها و اُرُسی زیبا تزئین شده است.

در ورودی عمارت به سبک و سیاح دروازه‌های قلعه حکومتی ساخته شده‌است که در نوع خود جالب و کم‌ نظیر است.

بخش اصلی عمارت خسروآباد، یک قصر سلطنتی با ورودی ستون‌دار که در غرب عمارت قرار گرفته و در ضلع شرقی، غلام گردش‌ها و یک ایوان ستون‌دار مشاهده می‌شود؛ حمام، اتاق خدمه و درباران، آشپزخانه و اصطبل دیگر قسمت‌های این عمارت زیبا را شکل می‌دهند.

در طبقه سوم عمارت حوضی شبیه به چشمی پر اشک در وسط اتاق‌های عمارت قرار دارد که از قنات‌های کوه آبیدر سرچشمه و بدون پمپاژ تا ارتفاع دو متر و نزدیک به سقف فوران می‌کند که در طول فصل تابستان موجب خنک نگه‌داشتن عمارت میشدە است.

در عمارت خسرو آباد کتیبه‌ای وجود دارد که نام امان الله خان اردلان والی کردستان، فتحعلی‌شاه قاجار پادشاه وقت و تاریخ ۱۲۲۳ هجری قمری بر روی آن حک شده است.

امروزه این عمارت زیبا و دل فریب میزبان تعداد زیادی از سیاحتگران داخلی و خارجی و مراسم و مناسبات و کنسرت‌های موسیقی‌دانان نام‌آوازه کُرد است که جدا از آسیب‌های ممکنه شادابی و سرزندگی خاصی به این عمارت زیبا بخشیده است.

این عمارت در سال جاری بە کاخ موزە فرهنگ و مفاخر ایران زمین تبدیل شد.

حال پس از گذر روزهای سخت کرونایی و در قرنطینە ماندن، می‌توانید بە شهر زیبای سنندج سفر و از عمارت زیبای خسروآباد دیدن کنید.

ایسنا

درباره نویسنده