د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

عمارت بارونز شاهکار معماری در فلسطین

فلسطین را باید ویترینی از معماری بی نظیر عصر گذشته دانست که مصداق این ادعا به خوبی در بسیاری از بنا‌های تاریخی آن مشهود است.در فلسطین بیش از ۱۸۰۰ سازه تاریخی قرار دارد که بسیاری از این بنا‌ها در اواخر قرن نوزدهم یعنی دوره تسلط عثمانی‌ها سپس اشغالگری انگلیس و رژیم صهیونیستی ساخته شده است.

عمارت باورنز ار جمله این بناهاست چند سال پس از ساختن عمارت بارونز یک روزنامه محلی این بنا را هنری‌ترین عمارت شهرتوصیف کرد. سبک سازه‌ای بکار رفته در این عمارت به حدی مطلوب است که به راحتی برای قرن‌ها چشم نوازی می‌کند. علاوه بر این‌ها محیط پیرامونی آن نیز با سبک معماری این بنا همخوانی دارد. این خانه تاریخی با ایوان بزرگ و دو طبقه و با کمک تلفیق سبک ایتالیایی با دیگر سبک‌های معماری، همچنان توانسته جایگاه خود به عنوان یکی از برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی فلسطین حفظ کند.

با این وجود، عمارت بارونز را باید چیزی بیش از بنای تاریخی در یک تور معماری دانست. این بنا برای بازرگانی به نام پروس هنری و همسرش ساخته شد و بعد‌ها آنتونی ال بوئرز، آن را خریداری کرد. بوورز مهندس ناظر در ساخت پل‌ها و ساختمان بودو همچنین صاحب شرکت نمک و ذغال فلسطین بود. عمارت بارونز به لحاظ سبک معماری و ساخت در نوع خود در فلسطین نادر است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده