عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر: در اصفهان می‌بایست مدیریت یکپارچه منظر شهری اتفاق بیفتد

محمدحسین طالبیان عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر در اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر ، با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقه هایی می تواند الگوی سایر استان ها برای توجه به تاریخ، فرهنگ و هنر خود باشد، گفت: متاسفانه تاریخِ هنر در سال های اخیر کنار گذاشته شده و از همین رو الهام گیری از هویت های تاریخی در چنین روزهایی ارزشمند است.

صبح پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، بعد از تلاش چندین ماهه تیم اجرایی، هنری و هیئت داوران اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر، آئین اختتامیه این مسابقه با معرفی برگزیدگان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. این مسابقه توانست به عنوان یک گام عملی و علمی برای بهره گیری از عناصر هویتی شهر اصفهان در خلق گرافیک محیطی و مبلمان شهری، در میان هنرمندان با تجربه و علاقمندان نسل جوان شناخته شود.

طالبیان: در اصفهان می‌بایست مدیریت یکپارچه منظر شهری اتفاق بیفتد

محمد حسن طالبیان، که به نمایندگی از فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر به ارائه سخنرانی پرداخت، اظهار کرد: از این کار خلاقانه و هوشمندانه تشکر می‌کنم، این کار، قدم بزرگی در راستای توجه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر برای دیدن مجدد آثار تاریخی شهر است.

عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر، ادامه داد: با دریافت ایده از طریق چنین رویدادهایی می توان در مبلمان شهری و هویت یکپارچه بصری بهره بگیریم که این کار برای اولین بار از سوی یک دستگاه اجرایی، اجرا شده است.

طالبیان با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقه هایی می تواند الگوی سایر استان ها برای توجه به تاریخ، فرهنگ و هنر خود باشد، گفت: متاسفانه تاریخِ هنر در سال های اخیر کنار گذاشته شده و از همین رو الهام گیری از هویت های تاریخی در چنین روزهایی ارزشمند است.

وی با تاکید بر اثرگذاری کل روی جزء و جزء روی کل در فضاهای شهری بیان کرد: طرح یک مبلمان در کل یک فضا می توان اثرگذار باشد و با توجه به این موضوع، آثار خوبی به این مسابقه ارسال شده است که اگر در فضا قرار بگیرند، کامل‌تر می شود.

طالبیان تصریح کرد: امیدوارم نه فقط برای طراحی مبلمان شهری بلکه برای طراحی محوطه هم از این تجربه ها استفاده شود.

وی ادامه داد: توجه به ارزش های تاریخی و طبیعی اهمیت دارد به طوریکه در حال حاضر در دنیا نگاه به تک بنا منسوخ شده است و صحبت از منظر فرهنگی و تاریخی و شهری است؛ باید بخش جدید و قدیم شهرها در ارتباط با یکدیگر و ارزش ها تداوم داشته باشد.

عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر افزود: در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی نیز فقط کالبد بنا کفایت نمی کند و باید همه موضوعات اجتماعی و اقتصادی در ارتباط با هم باشند، از طرف دیگر هم باید موضوع حفاظت و مرمت مردمی تر شود؛ در ایران تجربه خوبی در این زمینه داشتیم و در بخش های مختلف مانند یزد این کار تمرین و هزار و ۱۰۰ خانه در این شهر به دست مردم و با بودجه مردم با نظارت میراث و دانشگاه مرمت شد.

وی با بیان اینکه اصفهان در دوره های مختلف الگویی برای مناطق دیگر بوده است و مکتب خود را داشته و توانسته درس هایی برای معماری و شهرسازی ایران رقم بزند، اظهار کرد: در دوران مدرن این ارتباط قطع شد و امیدواریم مجددا به دست معماران، هنرمندان و طراحان، اصفهان الگوهای خوبی برای کشور در این زمینه ارائه دهد.

طالبیان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت هایی که اصفهان در حوزه تاریخی و هنری دارد امیدواریم در آینده، این شهر به عنوان یک منظر یکپارچه شهری مدیریت شود.

درباره نویسنده