د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

عدم استفاده اصناف از پیاده‌روها مصوبه مراجع بالادستی است

 

خراسان رضوی عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد درخصوص منع استفاده از پیاده‌روها برای اصناف گفت: شورای شهر مجوزها را باطل نکرده است و بنای ابطال آن را ندارد و نخواهد داشت و این مصوبه‌ای است که از مراجع بالادست به شورای شهر ابلاغ شده است.

مهدی ناصحی شامگاه ۱۴تیرماه در نشستی با عنوان «حضورپذیری فضاهای عمومی شهری؛ بررسی ابعاد استفاده رستوران‌ها و کافه‌ها از فضای پیاده‌روها» که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، خاطرنشان کرد: شورای شهر مجوزها را باطل نکرده است و بنای ابطال آن را ندارد و نخواهد داشت و این مصوبه‌ای است که از مراجع بالادست به شورای شهر ابلاغ شده است. هرچند دیدگاه‌های متفاوتی بین اعضای شورا وجود دارد، اما موضوعاتی مثل اغتشاشات از لحاظ سیاسی امنیتی به آن کمک کرد.

وی با اشاره به مفهوم مدیریت عرصه‌های عمومی به لحاظ سیاسی، یادآور شد: در این خصوص مفهومی بالاتر از سیاست مطرح می‌شود که آن مفهوم امنیت است. آنچه باعث می‌شود برای حفظ کنترل فضای عمومی توجیه پذیری به وجود آورد مسئله امنیت است که در وجوه مختلف قابل بحث است.

عضو شورای شهر مشهد در ادامه مباحث مطرح شده، در خصوص استفاده از فضاهای پیاده‌روها برای کسب و کار در روزهای تعطیل، گفت: ۱۲هزار نفر از خدمات بازارهای موقت ما بهره‌مند می‌شوند و برای افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد تخفیف‌های حداکثری حدود ۹۰درصدی در نظر گرفتیم.

ناصحی ادامه داد: همچنین طرح‌های جدیدی برای توسعه زیست شبانه در نظر گرفته‌ایم. مشهد مانند شهرهای دیگر نیست و به صورت ۲۴ ساعته فعال است. یکی از طرح‌هایی که همکاران ما دنبال می‌کنند این است که اتوبوس‌های بی.‌آر.تی را در ساعات شب به بازارهای شبانه اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه مغازه‌داران در این بازارها اجناس خود را بفروشند به نظر ما ایرادی ندارد، اضافه کرد: ما در رابطه با اختصاص فضاهای پیاده‌رو برای بازار کتاب در روزهای تعطیل و موارد این قبیل مصوبه و بودجه مختص به آن را داریم و مکلف کرده‌ایم که به اقشار خاص که نیاز دارند خدمات ویژه و رایگان بدهیم. رویکرد ما این است که فضاهایی را در اختیار اقشار خاص و کارآفرینانی که تمکن مالی زیادی ندارند اما امکان کارآفرینی دارند، قرار دهیم. ما هر امکان مدیریت شهری که در اختیارمان است را باید با حداقل قوانین و مقررات در اختیار مردم قرار دهیم.

عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در شهرداری ۳۱۶خدمت داریم که حدود ۴۷خدمت در مباشره با مردم است. یعنی ما با موضوعات چند وجهی سنگین با مردم مواجه هستیم. موضوعات در اینجا آنقدر پیچیده می‌شود که از یک مرجع قانونی خارج می‌شود. 

بخش عمده‌ استقبال از فضاهای پیاده‌رو در حوزه غذا بود

سیدصادق یزدان‌پرست، دبیر سابق کمیته نمای شهرداری مشهد با مروری بر سابقه و لوایح تصویب شده در شورای قبلی در این خصوص بیان کرد: در اواخر نیمه دوم بهمن ۱۳۹۶ آیین‌نامه ساماندهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها و معابر شهری در صحن علنی شورا مطرح و به تصویب رسید و این مصوبه وقتی به عنوان یک لایحه در اختیار فرمانداری قرار گرفت، در ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ به شهردار وقت ابلاغ شد.

دبیر سابق کمیته نمای شهرداری مشهد با بیان اینکه معاونت خدمات شهری و سازمان میادین در آن زمان این لایحه را آماده کرد و به شورا ارائه داد و شورا نیز آن را پذیرفت، افزود: ماده واحده به منظور ایجاد محیط‌های شهری پویا، سرزنده، فرح‌بخش و دستیابی به استراتژی مشهد، شهر امید و زندگی آیین‌نامه ساماندهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها و فضاهای شهری با پیوست‌های موجود، با امضای رئیس شورای وقت به شهردار وقت ابلاغ شد.

یزدان پرست اضافه کرد: معاون وقت خدمات شهری در آن زمان تیمی را متشکل از نظارت شورا، نمایندگانی از اتاق اصناف، معاونت شهرسازی و بنده از ستاد بهساز که طراحی و اجرای پیاده‌روها را عهده‌دار بودیم، سازمان ترافیک و معاونت فنی عمران و دوستان خدمات شهری در سازمان پارک‌ها به وجود آوردند و این آیین‌نامه را تصویب کردند؛ عنوان کمیته‌ تشکیل شده کمیته ساماندهی پیاده‌روها بود.

وی با اشاره به اینکه ما در سه ماه اول سال ۱۳۹۷ ضوابطی برای این کمیته تبیین کردیم، یادآور شد: این ضوابط در دبیرخانه‌ای در سازمان میادین وقت قرار گرفت. به این ترتیب بود که اصناف درصورتی که تمایل به بهره‌برداری داشته باشند، به صورت کتبی درخواستی به سازمان میادین وقت ارائه می‌دادند که ضمن بررسی تاییده‌ها و نوع صنف این فضاها در اختیارشان قرار می‌گرفت. بخش عمده‌ای از کسانی که از این فضاها استقبال و همراهی کردند، در حوزه غذا بود.

این کارشناس حوزه معماری  با بیان اینکه شیوه‌نامه‌هایی برای اختصاص این فضاها در آن زمان تبیین شد، ادامه داد: قرار بر این بود که این فضاها، نه در راستای پیاده‌رو و نه در عرض پیاده‌رو، مانع تردد باشد. به همین دلیل حریم‌هایی نیز برای این فضاها تدوین شد. همچنین می‌بایست قابلیت‌های جابجایی و برداشتن این فضاها وجود داشته باشد تا هر زمان اگر مواردی نامطلوب و یا عدم عمل به تعهدات دیده شد بتوان حذف کرد.

یزدان پرست تصریح کرد: در اوایل که این اتفاق افتاد، نقدهایی بر این فضاها در خصوص کارایی، جلوه و برونداد آن وارد شد. این فضاها در کنار نقدهای وارده، تاثیرات زیادی بر سیما و منظر شهری، افزایش امنیت و کاهش خلوت و تاریکی گذاشته بود. علاوه بر آن از این مجموعه زمانی استقبال شد که کرونا آمد؛ در واقع اتفاقی که پاندمی کرونا رقم زد این بود که ما در داخل فضاها نمی‌توانستیم پذیرایی را انجام دهیم و این مجموعه‌ها چون در فضای بیرون امکان پذیرایی داشتند مورد تایید و استقبال بیشتری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا اخیرا مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اظهار کرده بود که «قرارداد کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سایر واحدهای صنفی برای استفاده از پیاده‌روها تا پایان سال ۱۴۰۱ بوده و براساس سیاست‌های بالادستی و ابلاغ مراجع بالادستی از ابتدای سال ۱۴۰۲ نمی‌توانیم قرارداد آنان را تمدید کنیم».

ایسنا

درباره نویسنده