ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

«عارف دیگ گرانی» یادگار معماری قرن ۱۱ در «نوایی»

از جاذبه‌های گردشگری استان «نوایی» در ازبکستان، مسجد «عارف دیگ گرانی» یادگار معماری متعلق به قرن یازدهم میلادی است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان «نوایی» در ازبکستان، مسجد «عارف دیگ گرانی» یادگار معماری متعلق به قرن یازدهم میلادی است.

مسجد «عارف دیگ گرانی» که در روستای «هَزَرَه» در ناحیه «کرمنه» واقع است، یکی از قدیمی‌ترین مساجد استان «نوایی» است.

این مسجد در قرن یازدهم بر پایه ساختمانی که در قرون هشتم و نهم ساخته شده، بنا شده است. بعدا به دلیل قرار داشتن در محله هنرمندان «مسجد دیگ گران» نام گرفته است.

«عارف دیگ گرانی» در سال ۱۳۱۳ میلادی در محله «دیگ گران» روستای هَزَرَه» به دنیا آمده است. وی در قرن چهاردهم تقریبا در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۸۰ میلادی می‌زیسته است. برای اینکه قبر وی در نزدیک «مسجد دیگ گران» واقع است، «عارف دیگ گرانی» نامیده شده است.

این مسجد مربع شکل ساختمانی در ابعاد ۱۷ در ۱۷ متر و سقفی گنبدی دارد. در داخل مسجد ۴ ستون آجری به قطر ۱۲۸ سانتی‌متر نصب شده است که داخل خانقاه را بدون دیوار به ۹ قسمت تقسیم کرده است. قسمت مرکزی آن با گنبد نسبتا بزرگ‌تر پوشیده است. همچنین در اطراف آن ۸ گنبد کوچکتر نیز واقع است. در قرن بیستم در طرف جنوب و شرق مسجد ایوان ساخته شده است.  

مسجد «عارف دیگ گرانی» در سال ۲۰۰۷ میلادی به یک زیارتگاه بزرگ تبدیل شده است و امروز گردشگران داخلی و خارجی از این یادگار تاریخی بازدید می‌کنند.  

گفتنی است، نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی در چارچوب «تور اینفو» که توسط وزارت گردشگری و ورزش، استانداری استان «نوایی» و بخش استانی وزارت گردشگری و ورزش سازماندهی شد، از جاذبه‌های گردشگری این استان بازدید کردند.

فارس

درباره نویسنده