س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

طرح مکان یابی شهر جدید “کوشک” در شهرستان پارسیان به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران رسید

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان گفت: طرح امکانسنجی و مکانیابی شهر جدید “کوشک” در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد و مطالعات طرح توسعه عمران آن نیز آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان)، عباس آذر پیکان با تشریح این طرح اظهار داشت: شهرهای جدید در کشور بر حسب ضرورت، کارکرد و نیاز هر منطقه پیش‌بینی و احداث می شود و عمده اهداف احداث شهرهای جدید تمرکز زدایی از کلانشهرها و کاهش معضلات شهرهای بزرگ است.

 وی در ادامه بیان کرد: با توجه به وجود صنایع انرژی بر پارسیان و همچنین نزدیکی به منطقه ویژه عسلویه و منطقه گازی پارس جنوبی امکان استقرار و سر ریزی جمعیت در منطقه و شهرستان پارسیان احتمال داده شد که پس از بازدید از سطح منطقه و تعیین موقعیت فعلی، به دلیل نزدیکی به شهر پارسیان و استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود در شهرستان یکی از دلایل انتخاب محدوده کنونی شد.

 معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر طرح امکانسنجی و مکانیابی این شهر به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران رسیده است، افزود: پس از برگزاری چندین جلسه راهبری و کارشناسی، جلسه کارگروه زیربنایی برگزار و مقرر شد به لحاظ ضرورت تطابق طرح و مطالعات مذکور با دیدگاه آمایشی استان، موضوع در جلسه کارگروه آمایش سرزمین و محیط زیست استان مطرح شود.

آذرپیکان در ادامه تصریح کرد: با موافقت طرح در جلسه کارگروه در نهایت به شورای برنامه ریزی توسعه استان ارسال شد و شورا نیز با طرح امکان سنجی و مکان یابی، شهری جدید به نام کوشک با مساحت هزار هکتار و جمعیت ۱۱۰ هزار نفر در سناریو ۱۰ ساله و در افق ۱۴۱۰ موافقت و آن را به تصویب رساند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: پس از بروزرسانی استعلامات اخذ شده در نهایت در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مکان یابی شهر جدید کوشک مصوب شد و مطالعات طرح توسعه و عمران آن نیز با ارائه گزارش توسط مشاور در جلسه کارگروه امور زیربنایی که با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد مطرح و پس از بحث و تبادل نظر، اظهار نظر کارشناسی اعضا به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید اعلام شد.

 

 

درباره نویسنده