د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

طرح مطالعاتی احیای حمام حاج رئیس تربت ‌حیدریه آغاز شد

مکرمی فر حمام تاریخی حاج رئیس تربت‌حیدریه از حمام‌های شاخص استان است که به دلیل اهمیت معماری آن و موقعیت قرارگیری آن در داخل بافت تاریخی و در راستای تعیین نوع کاربری، طرح مطالعاتی احیای این حمام آغاز شده است.

«ابوالفضل مکرمی فر» در این باره گفت: حمام تاریخی حاج رئیس تربت‌حیدریه از حمام‌های شاخص استان است که به دلیل اهمیت معماری آن و موقعیت قرارگیری آن در داخل بافت تاریخی و در راستای تعیین نوع کاربری آن، طرح مطالعاتی آن توسط گروهی از مشاوران و متخصصان حوزه‌های مختلف مرمتی و احیا آغازشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: برای تهیه طرح جامع مطالعات مرمت و احیا، اعتباری بیش از ۸۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته‌شده که پس از تهیه طرح، فازهای اجرایی آن نیز آغاز می‌شود.

مکرمی فر تصریح کرد: کاربری‌هایی ازجمله ایجاد حمام سنتی، موزه حمام، سفره‌خانه و سایر طرح‌های گردشگری متناسب برای این حمام پیشنهادشده که پس از طرح و تصویب در شورای فنی استان و کشور کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی درباره این اثر تاریخی اظهار کرد:حمام حاج رئیس با زیربنایی بیش از هزار مترمربع یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی استان بوده و دارای دو قسمت مردانه و زنانه و تزیینات کاشی‌کاری و نقاشی منحصربه‌فردی در قسمت ورودی و سربینه حمام است.

گفتنی است: شهرستان تربت‌حیدریه با دارا بودن ۳۵۰ جاذبه تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده که تعداد ۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است ، در فاصله ۱۴۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع‌شده است.

منبع:شبستان

درباره نویسنده