ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

طرح طبیعت‌گردی آشوراده گلستان همسو با محیط زیست اجرا می‌شود

 نماینده مردم شهرستانهای بندرگز، بندر ترکمن، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب خبر منتشره مبنی بر رد طرح گردشگری آشوراده در شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: اکوتوریسم در آشوراده همسو با موازین محیط‌زیست و منطبق با قانون به طور قطع اجرایی خواهد شد.

عبدالجلال ایری اظهار داشت: تمام فرایند پروژه طبیعت گردی در آشوراده در چارچوب قانون و منطبق با ضوابط و ملاحظات محیط زیست طراحی و مصوب شده است.بطوریکه ٢٢ هکتار در جزیره با مصالح محیطی جهت حضور گردشگر اجرا می شود و کلیه نیازهای اقامتی و گردشگری خارج از جزیره و در ساحل شهر بندرترکمن به مساحت ١٣٨ هکتار احداث خواهد شد. 
وی خاطرنشان کرد: بوم گردی در آشوراده پروژه‌ای است که مطالبه همه اهالی گلستان است؛ دستور صریح رییس جمهور در اسفند ماه سال گذشته به گلستان هم تاکیدی لازم اجرا بر عملیاتی شدن این پروژه بنا به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که سال قبل در این نهاد قانونی مصوب شده، است.

ایری در خصوص اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با این پروژه یادآور شد: هرچند نمایندگان در بیان نظرات خود در خصوص مسائل مختلف کشور مختار هستند؛ اما اظهار نظر  نماینده ها در خصوص طرح هایی که فرایند قانونی را طی کرده و چندین سال بعنوان مطالبه به حق مردم استان بهمراه. مصوبه دولت  بوده ، صرفاً باید در چارچوب قانون باشد.

وی ادامه داد: در شورایعالی معماری و شهرسازی مجلس نماینده ایی که و ایشان از طرف مجلس در شورایعالی معماری و شهرسازی در خصوص مسائل مطروحه اظهار نظر می کنند نه اینکه نماینده ایی بدون طرح موضوع در فراکسیونی با طرحها و پروژه های ملی از طرف مجلس اظهار نظر نماید ، هیچ فراکسیونی از طرف مجلس حق اظهار نظر ندارد ؛ نمی‌توان تحت عنوان حمایت از محیط زیست یک طرح ملی را که تمام ضوابط زیست محیطی را رعایت کرده ، را زیر سوال برد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تصمیم گیری درخصوص طرح طبیعت گردی آشوراده ۲ هفته آینده و در جلسه بعدی شورای عالی معماری و شهرسازی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: همه مدیران استان، نمایندگان مجلس و نماینده محترم ولی فقیه در گلستان حامی اجرای دستور صریح رییس جمهور در خصوص عملیاتی شدن طرح طبیعت گردی آشوراده هستند.
وی بیان کرد: بخش اعظمی از گلستان به ویژه مناطق پیرامونی خلیج گرگان با بیکاری حدود ۲۴ درصدی دست به گریبان هستند که اجرای طرح طبیعت گردی می‌تواند بخشی از  مشکلات بیکاری و معیشتی مردم منطقه را برطرف کند.
وی ادامه داد: در طرح طبیعت گردی آشوراده، تمام پروژه‌های عمرانی و هتل ها و مراکز اقامتی در سایت پشتیبان این پروژه در نوار ساحلی بندرترکمن اجرایی می شود.

 نماینده مردم حوزه انتخابی غرب گلستان تاکید کرد:  هرگونه اقدام غیرقانونی متولیان بررسی و تصویب این طرح و اظهارات خلاف واقع نمایندگان غیر مسئول در رابطه با اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده رصد می شود و با تخلفات احتمالی و اظهارات غیرقانونی  برخورد و  پیگیری خواهد شد

به گزارش ایرنا ،اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سال ۹۵ در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود.دغدغه های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح  ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.
 مطالعات فاز صفر این پروژه در سال ۹۵ بر اساس ملاحظات زیست محیطی انجام شد و این طرح در سال ۹۶ با ذکر الزامات در کمیته ملی محیط زیست  به تصویب رسید و در سال ۹۷ کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و در سال ۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی با ذکر جزییات و الزاماتی مجوز اولیه این طرح را تصویب کرد.
 بر اساس مجوز محیط زیست برق موردنیاز برای طرح طبیعت گردی آشوراده از محل پنل‌ها و نیروگاه خورشیدی و آب مصرفی با جمع آوری آب باران تامین خواهد شد.
بر اساس مجوز محیط زیست امکان حضور و طبیعت گردی ۵۰۰ نفر به صورت روزانه وجود دارد .
 هر گونه اجرای عملیات در داخل پهنه ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده بر اساس واگذاری موقت به سرمایه‌گذار انجام می شود و بر اساس ضوابط و مقررات محیط زیست امکان واگذاری قطعی اراضی وجود ندارد.

ایرنا

درباره نویسنده