پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

طرح سازه کتابخانه شهدای بندرعباس را نابود کردند

چهره ماندگار معماری ایران با بیان اینکه در کشور ما هیچ زمان ساختمان هایی تحت تاثیر کشور های دیگر ساخته نشده است، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد طراحی‌هایی با الهام از معماری اروپا هستیم که امیدوارم این جو طراحی به ساختمان‌های بندرعباس وارد نشود.

این شهر را با نام شاه عباس می شناسند که با بیرون راندن پرتغالی ها از جزیره هرمز نام گمبرون را تغییر داد، از آن زمان تاکنون بناهای مختلفی در این شهر ساخته شده است. بناهایی منطبق با اقلیم گرم و مرطوب و فرهنگ مردم منطقه که از میان آنها تعداد محدودی باقی مانده که در پی کم توجهی نهاد متولی تخریب و به خاطره ها پیوست. باگذشت زمان ساختار معماری در محیط جغرافیایی استان‌ها تغییر کرده است درصورتی‌که سبک معماری بومی، اصیل و تاریخی خاص هر استان بر اساس اقلیم، مصالح بومی، فرهنگ و سبک زندگی مردم هر استان طراحی می‌شده است.

بندرعباس با سابقه ۴۰۰ ساله خود از این قاعده مستثنی نبوده و امروز شاهد هستیم سازه و بناهایی از گذشته تاکنون در این شهر سر به فلک کشیده اند که شاید وجود برخی سازه ها با معماری خاص همواره نگاه بومیان و گردشگران را به سوی خود جلب کرده است. یکی از افرادی که در این طراحی و ساخت و سازها نقش مهمی ایفا کرده است مهندس غلامحسین کنت، چهره ماندگار معماری ایران است.

غلامحسین کنت ، افزود: متولد سال ۱۳۲۲ در شهر کرمان و دوره دبیرستان را در مدرسه البرز تهران گذراندم. پس از آن وارد دانشکده معماری شدم و در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم. اوایل شهریور سال ۱۳۴۷برای خدمت سربازی وارد بندرعباس شدم و در اداره آبادانی مسکن مشغول به کار شدم. 

کنت با اشاره به اینکه بندرعباس در آن زمان منطقه محرومی بود، ادامه داد: از سال ۱۳۴۷ دولت توجه خاصی به بندرعباس پیدا کرد و سرمایه گذاری را در این منطقه شروع کرد و با ساختن پایگاه های نیروی دریایی و هوایی در شرق و غرب، رشد بندرعباس شروع شد.

وی با بیان اینکه تا قبل از او مهندسان معمار زیادی وارد بندرعباس نشده بودند، عنوان کرد: می توان گفت شروع معماری بندرعباس به وسیله بنده رقم خورد. زمانی که در اداره آبادانی مسکن مشغول به کار بودم، نقشه هایی از تهران برای اجرا در بندرعباس ارسال می‌شد که از لحاظ اقلیمی با منطقه سازگاری نداشت.

چهره ماندگار معماری ایران اظهار کرد: به همین دلیل بنده کلیه نقشه هایی که شامل مدرسه، درمانگاه،ساختمان های بخشداری و شهرداری و … بود را تغییر و مطابق آب هوای منطقه طراحی کردم که پس از به اجرا در آمدن بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت و از آنه پس در بندرعباس شناخته شده تر شده و کار هایی در بخش خصوصی به بنده واگذار شد.

وی بیان کرد: پس از یک سال خدمت سربازی برای تکمیل دوره دکتری شهرسازی به تهران بازگشتم ولی همچنان با بندرعباس در ارتباط و رفت و آمد بودم و پروژه های مختلفی را در بندرعباس انجام می دادم. از تعدادی از این پروژه ها می توان به کتابخانه شهدا، میدان امام، سردر ورودی پارک شهید دباغیان، فاز یک هنرستان صنعتی بندرعباس، ساختمان اداره برق و همچنین باز سازی ساختمان های قدیمی با کاربری تئاتر، موزه و رستوران از طریق وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی اشاره کرد.

طرح سازه کتابخانه شهدای بندرعباس را نابود کردند/معماری کشورمان نباید تحت تاثیر اروپا باشد

کنت در رابطه با بازسازی کتابخانه شهدا عنوان کرد: بنده گله مند شدم و بر این باورم که در بازسازی، طرح سازه را خراب کرده اند در صورتی که می توانستند برای تغییر طرح از من مشورت بخواهند.

وی همچنین در رابطه با ساختمان شهرداری بندرعباس که از طراحی هایش است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در طبقه بالای این ساختمان اتاق هایی اضافه کرده اند که در صورت مشاوره با بنده می توانستند این کار را به صورت اصولی انجام دهند که در این مورد نیز با من مشورتی نشد.

چهره ماندگار معماری ایران در خصوص وضعیت امروزی مهندسان معمار در بندرعباس، بیان کرد: خوشبختانه امروزه در بندرعباس معماران بومی بسیار خوبی وجود دارد که کار های قابل توجهی را ارائه می دهند ولی مساله ای که متاسفانه به وفور مشاهده می شود، سازه هایی با نمای به اصطلاح رومی است که هیچ همخوانی با منطقه ندارد.

وی ادامه داد: امروزه معماران جوان خیلی خوبی را می بینیم که ارتباطات گسترده با دنیا به دانششان اضافه کرده ولی متاسفانه برخی سرمایه گذاران دخالت های زیاد و نابجا در امور آنها دارند.

طرح سازه کتابخانه شهدای بندرعباس را نابود کردند/معماری کشورمان نباید تحت تاثیر اروپا باشد

وی در خصوص حادثه متروپل نیز بیان کرد: این حادثه حاصل همین دخالت های سرمایه گذاران و رعایت نکردن خیلی از اصول از جمله استفاده نابجا از مصالح، اتصالات ناقص و خیلی از مسائل دیگر بود.

 کنت در رابطه با این سوال که آیادر این سال‌ها در بندرعباس از وی تقدیری شده یا خیر، گفت: در یک گردهمایی معماری در بندرعباس از طرف میراث فرهنگی و مهندسان معمار لوح یادبود و نشان لیاقت دریافت کردم.

وی در ادامه اسامی برخی دیگر از پروژه هایی که در بندرعباس انجام داده از جمله مجتمع تجاری نخل، ساختمان های سرمایه گذاری مسکن، ساختمان های گمرک و… را نام برد.

چهره ماندگار معماری ایران در پایان بیان کرد: در کشور ما هیچ زمان ساختمان هایی تحت تاثیر کشور های دیگر ساخته نشده آنچنان که در زمانی که انگلیسی‌ها در بندرعباس مستقر بوده اند، ساختمان هایشان تحت تاثیر معماری ایران بوده است اما متاسفانه امروزه شاهد طراحی‌هایی با الهام از معماری اروپا هستیم که امیدوارم این جو طراحی به ساختمان‌های بندرعباس وارد نشود.

طرح سازه کتابخانه شهدای بندرعباس را نابود کردند/معماری کشورمان نباید تحت تاثیر اروپا باشد

ایسنا

درباره نویسنده