پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر لار تصویب شد

شهردار لار گفت: طرح ویژه بافت تاریخی شهر لار مرکز لارستان فارس به مساحت ۱۳۰ هکتار به طور رسمی در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید و در آینده ای نزدیک برای اجرا به استان فارس ابلاغ خواهد شد.

نواز شریفی لاری گفت: این طرح عصر روز گذشته دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید.
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شهرداری لار، وی اظهار داشت : مصوبه کمیسیون ماده پنج این طرح در قالب طرح تفصیلی شهر لار نیز پیش تر انجام و به مجموعه مدیریت شهری لار  ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: شهر لار در زمره ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی مصوب در کشور است که محدوده آن بر اساس طرح جامع حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار است و بر اساس نقشه تصویب و ارائه شده بافت تاریخی لار ١٢٢ هکتار مساحت دارد و مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت نیز بر روی همین قسمت انجام شده است.
شریفی لاری گفت: این طرح  با توجه به ویژگی های خاص و جدید بودن طرح نیازمند یک فرآیند طولانی برای تصویب بود که با بازدیدهای میدانی مستمر و پایش نهایی طرح ها و برنامه های ارایه شده سرانجام توانست مراحل نهایی شدن و تصویب از سوی شورای عالی معماری را بگیرد و جزو نخستین شهرهای ایران از مجموع ۱۶۸ شهر دارای طرح ویژه بافت تاریخی باشد که این مهم را گرفته است.

 

شهردار لار ابراز امیدواری کرد که این مصوبه بتواند جریان زندگی و حضور مردم و شهروندان با همان نوع معماری و ساختار و کالبد شهری و با حفظ و صیانت از بافتهای موجود و میراث تاریخی از جمله بازار تاریخی قیصریه و کاروانسراها  و آب انبارهای این بافت را احیای کند.
شریفی لاری افزود: فرایند تهیه طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر لار، از سوی مشاور دانشگاه شیراز در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد.
شهردار لار اظهار داشت: با توجه به شاخصه های مهم کالبدی و معماری بافت تاریخی و دانه های واجد ارزش که در ضوابط ساختمانی طرح به خوبی منعکس شده؛ همراه با امکان تزریق فعالیت های گردشگری، از جمله نقاط قوت این طرح است.
به گفته وی، مدیریت شهری لار هم با حساسیت و ظرافت و با حفظ اصول معماری و بافت تاریخی شهری اقدام به اجرای این مصوبه خواهد کرد و با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاران و معماران نیز زمینه احیای این بافت تاریخی به میزان حدود ۱۳۰ هکتار را فراهم خواهیم کرد.
وی خواستار اهتمام ویژه مسئولان و مقامات عالی در سطح ملی به ویژه وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای احیای و کمک به حفظ بناهای مهم تاریخی در شهر لار از جمله بازار تاریخی و منحصر به فرد قیصریه و قلعه اژدها پیکر این شهر شد.
نواز شریفی با بیان اینکه سیل دیماه سال گذشته همچنین به بیش از ۶۰ واحد مسکونی در شهر لار و بافت تاریخی آسیب وارد کرد، خواستار توجه دولت برای پرداخت تسهیلات و کمک برای بازسازی و ساخت خانه های جدید با حفظ اصول معماری موجود از سوی سیل زدگان شد. بر اثر ریزش سنگ در جریان سیل دیماه گذشته چند خانه مسکونی در محله بافت تاریخی لار دچار تخریب و باعث مرگ یک جوان شد.

 

فرزانه صادق مالو اجرد معاون معماری وزیر راه و شهرسازی اوایل سال جاری در سفر خود به شهرستان لارستان و در گفت وگو با ایرنا وعده تحقق و تصویب این طرح را داده بود.
صادق مالو اجرد گفت: این طرح  با توجه به ویژگی های خاص و جدید بودن طرح نیازمند یک فرآیند طولانی برای تصویب بود که با بازدیدهای میدانی مستمر و پایش نهایی طرح ها و برنامه های ارایه شده سرانجام توانست مراحل نهایی شدن و تصویب از سوی شورای عالی معماری را بگیرد و جزو نخستین شهرهای ایران از مجموع ۱۶۸ شهر دارای طرح ویژه بافت تاریخی باشد که این مهم را گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که این مصوبه بتواند جریان زندگی و حضور مردم و شهروندان با همان نوع معماری و ساختار و کالبد شهری و با حفظ و صیانت از بافتهای موجود و میراث تاریخی از جمله بازار تاریخی قیصریه و کاروانسراها  و آب انبارهای این بافت را احیای کند.

شهر لار مرکز لارستان فارس در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

ایرنا

 

درباره نویسنده