پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

طرح تفصیلی اردبیل به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد

شهردار اردبیل از ارسال طرح تفصیلی و جامع شهر اردبیل به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبر داد.

محمود صفری روز پنجشنبه در حاشیه ششمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها و دومین اجلاس مشترک معاونین شهرسازی و معماری شهرداری‌ها که با شهرهای ایمن و پایدار و همه شمول در دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طرح تفصیلی شهر اردبیل پس از ۱۰ سال با رویکرد فنی و مبارزه با فساد در شورای اسلامی شهر تصویب و برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد.

وی با تقدیر از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: بعد از برگزاری ۲۰۰ جلسه با حضور افراد صاحب نظر، متخصص و کارشناس طرح تفصیلی و جامع شهر اردبیل به تصویب رسیده است.

وی اظهار کرد: این طرح با اولویت مناطق محروم، جمعیت، کاربری عمومی و فضای سبز و آموزشی و نیز با رویکرد فنی و مبارزه با فساد تهیه و تدوین شده است.

شهردار اردبیل بیان کرد: این طرح پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد و مسیر آبادانی ، توسعه و عمران اردبیل بیش از پیش تسریع خواهد یافت.

شهردار اردبیل گفت: این طرح با چهار پهنه بندی بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، برای تحقق خواسته‌های شهروندان تکمیل شده و علاوه بر اینکه ضوابط گذشته از لحاظ فنی پوشش داده شده، مشکل ساخت و ساز به صورت قانونمند و اصولی در طرح تفصیلی جدید ساماندهی‌ شده است.

صفری با بیان اینکه تمامی حاشیه شهر اردبیل در این طرح پیش بینی و ساماندهی شده است، افزود: طرح تفضیلی وردودی شهر اردبیل از سمت میدان بسیج تا شام اسبی و میدان وحدت تا امام زاده سید صدرالدین ابلاغ شده و ورودی اردبیل از سمت میدان ایثار تا سه راهی کورائیم و میدان فاطمیون تا پل شهید سلیمانی نیز بعدا ز تصویب ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر اردبیل از میانگین کشوری پایین می‌باشد، اظهار کرد: بعد از اجرایی شدن طرح تفضیلی سرانه فضای سبز در شهر اردبیل افزایش خواهد یافت.

شهردار اردبیل گفت: علاوه بر تخفیف های مناسبتی شهرداری، مشوق‌های نوسازی ویژه‌ای از جمله تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده‌ شهری در اردبیل در نظر گرفته شده است.

صفری افزود: اعطای یک طبقه‌ تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، کاهش فضای آزاد، عدم احتساب بالکن و تراس در محاسبه‌ی تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های نوسازی بافت‌های فرسوده در اردبیل است.

وی اظهار کرد: همچنین در صورت احداث بنا در بافت های فرسوده با بیش از ۳۰۰ متر مربع در کنار تخفیف ۵۰ درصدی، صدور پروانه ۲ طبقه‌ تشویقی در نظر گرفته شده است.

وی مشارکت شهروندان برای توسعه عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و مستحکم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده‌ را از جمله اهداف اعطای مشوق به مالکان در بافت های فرسوده شهری در اردبیل عنوان کرد.

شهردار اردبیل گفت: هزار و ۲۰۰ هکتار و به عبارتی یک پنجم کل مساحت شهر اردبیل در بافت فرسوده قرار دارد.

صفری افزود: بهسازی مناطق شهری جزو برنامه‌های توسعه شهری و از اولویت های شهرداری اردبیل است و در اردبیل اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی از مالکان و شهروندان اردبیلی واقع در بافت فرسوده خواست از این فرصت نهایت استفاده را کرده و نسبت به بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده همکاری‌های لازم را داشته باشند.

شهر اردبیل حدود ۵۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

خبرگزاری مهر

درباره نویسنده