ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

طرح بافت با ارزش هفت روستای زنجان تهیه شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: طرح بافت با ارزش هفت روستا در استان تهیه شد که با به کارگیری معماری همراه با ایده‌های جدید و توجه به نکات فنی، موجب احیای روستاها با هدف گردشگری شده، به طوری که در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است.

رضا خواجه ای روز یکشنبه  افزود: طرح بافت با ارزش روستایی درچهار روستای درسجین، قلعه، قوزلو و خورجهان (ماهنشان) تهیه شده و طرح روستای لار (زنجان) در سال جاری نیز در دست تهیه طرح است.

به گفته وی، همچنین روستاهای انجلین و جزیمق مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن است که در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

این مسوول، حفظ ارزش ها و ساماندهی بافت های روستایی، احیای فرهنگ و معماری بومی و افزایش سطح کیفی زندگی ساکنان روستایی را از اهداف مهم این نهاد عنوان کرد و اظهار داشت: تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای بافت‌های باارزش روستایی، نتایج خوبی داشته و موجب احیای بافت روستاها، جذب گردشگران و ماندگاری مردم در محل زندگی خود شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن با اشاره به اینکه، بهسازی بافت با ارزش روستایی نقش مؤثری در توسعه صنعت گردشگری دارد، تصریح کرد: بافت کالبدی برخی از روستاهای استان، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص معماری، تاریخی و فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند و بجای مانده از نیاکان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: از یک سو حفظ و نگهداری این بافتها از اهمیت فراوانی برخوردار است و از سویی دیگر ضمن ایجاد محیطی مطلوب و جذاب برای روستاییان، با جذب بیشتر گردشگران به رونق و توسعه صنعت گردشگری در این روستاها کمک می شودد.

این مسوول به احیای بافت با ارزش روستای قلعه شهرستان زنجان اشاره کرد و گفت: احیای بافت با ارزش روستای قلعه شهرستان زنجان با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال تکمیل بوده و تاکنون اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه بهسازی بافت با ارزش روستای قلعه ۷۰ میلیارد ریال است، که در صورت تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.

ایرنا

درباره نویسنده