ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

طراح داخلی هتل عباسی اصفهان درگذشت

 

اصفهان مهدی ابراهیمیان، هنرمند فقید معماری که در نیمه دهه ۴۰ طراحی داخلی هتل عباسی زیرنظر او انجام شد، روز گذشته در تهران درگذشت و پیکر وی فردا در قطعه هنرمندان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده خواهد شد.

مهرداد تابش، خواهرزاده زنده‌یاد مهدی ابراهیمیان ضمن تائید این خبر به ایسنا گفت: زنده‌یاد مهدی ابراهیمیان روز گذشته ساعت ۳ بعدازظهر در بیمارستان مهرآیین تهران به رحمت خدا رفتند.

او با بیان اینکه مهدی ابراهیمیان اصالتاً زاده اصفهان بود و طبق وصیت خود در اصفهان به خاک سپرده می‌شود، افزود: پیکر ایشان فردا ساعت ۸ صبح از مقابل خانه هنرمندان اصفهان واقع در خیابان آبشار اول به سمت قطعه هنرمندان باغ رضوان تشییع می‌شود.

تابش گفت: مراسم یادبود ایشان نیز روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه، ساعت ۹ تا ۱۱ در مسجد المهدی واقع در خیابان مرداویج برگزار خواهد شد.

مهدی ابراهیمیان سال ۱۳۱۷ در محله بیدآباد اصفهان متولد شد. او دانش‌آموخته رشته نقاشی از هنرستان هنرهای زیبای این شهر بود که بعد از دوران تحصیل، از طرف این هنرستان و به‌عنوان هنرجوی بورسیه به پاریس رفت و دوره ۴ ساله معماری داخلی و دوره یک‌ساله نقاشی فرسک را گذراند و سپس به ایران بازگشت.

او که به‌عنوان طراح داخلی هتل عباسی شناخته می‌شود، در سال ۴۴ برای تهیه طرح آرایش فضای داخلی این مهمانسرا و اجرای آن انتخاب شد، او دراین باره گفته است: «در سال ۱۳۳۶ شمسی دولت وقت تصمیم گرفت تا با توجه به افزایش سفر جهانگردان و گردشگران خارجی به اصفهان و نبود امکانات اقامتی مناسب در این شهر، این کاروانسرا را به یک هتل بین‌المللی تبدیل کند. بر این اساس اجاره‌نامه‌ای بین بیمه ایران و اداره اوقاف اصفهان در اسفندماه این سال منعقد شد که بر اساس آن، بیمه ایران موظف شد به هزینه خود مهمانخانه‌ای در مورد اجاره بسازد. زیرسازی، سفت‌کاری و کاشی‌کاری هتل عباسی را مهندس سیرو فرانسوی انجام داده است. من نیز سال ۴۲ پس از اتمام تحصیلاتم در فرانسه به ایران بازگشتم و هنرهای زیبا من را به شرکت بیمه معرفی کرد و شرکت بیمه از من خواست طراحی داخلی هتل عباسی را انجام دهم. این کار در مدت ۱۶ انجام شد و در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به پایان رسید.»

زنده‌یاد مهدی ابراهیمیان مدت‌ها در آمریکا زندگی کرد و در سال‌های پایانی عمر خود به ایران بازگشت و در تهران سکونت داشت. او روز گذشته در تهران درگذشت.

ایسنا

درباره نویسنده