چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

طراحی یک اپلیکیشن معماری توسط مهندسان ایرانی

مهندسان کشورمان توانسته‌اند یک اپلیکیشن کاربردی برای معماری اقلیمی طراحی کنند.

به گفته مدیر عامل یک شرکت طراحی معماری: ایده‌های مورد نیاز برای تولید و طراحی اپلیکیشن معماری اقلیمی به طور کامل توسط مهندسان ایرانی انجام گرفته است. این مهندسان با کمک تحقیقات قبلی و به روز کردن اطلاعات خود با کمک وب سایت‌ها توانسته اند ایده خود را تا مرحله اولیه پیش ببرند.

اپلیکیشن طراحی معماری و شبیه سازی شرایط اقلیمی، جهت مدیریت و اصلاح مصرف انرژی در ساختمان‌ها طراحی شده است. این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده است که خواسته‌های مهندسان تاسیسات معماری یا برقی در پروژه‌های ساختمانی را برطرف کنند. اپلیکیشن طراحی شده با معماری سبز می‌تواند به بهبود آب و هوا، جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست کمک کند.

نمونه نقشه جفرافیایی

مدیر عامل این شرکت معماری می‌گوید: این ایده نوآورانه است و باید بگویم این اپلیکیشن در سطح جهان نمونه خارجی ندارد و به طور کامل ایده طراحی بومی ایران است. او در ادامه صحبت‌های خود گفت این نرم افزار قابلیت وب اپلیکیشن را هم دارد تا کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن با قابلیت وب اپلیکیشن خود می‌تواند در مرورگر و هر سیستم عاملی به راحتی اجرا شود.

همچنین او در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: در صورت استفاده از این برنامه کاربران می‌توانند داده‌ها، تحلیل‌ها و گزارشات خود را با سهولت به اشتراک بگذارند که این قابلیت در تعداد کمی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها قابل اجرا است. وی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: ما می‌توانیم این اپلیکیشن را به صورت جهانی گسترش دهیم به طوری که کشور‌های مختلف بتوانند از این ایده و برنامه استفاده کنند. همچنین وی خاطر نشان کرد با وجود تحریم‌های پیش رو، دسترسی به اطلاعات و نقشه‌های جغرافیایی در کشور‌های دیگر دشوار است و در صورت استفاده ار این اپلیکیشن نیاز به اطلاعات جغرافیایی داریم.

بررسی حضور خورشید و ماه

نحوه استفاده از اپلیکیشن

با کمک اطلاعات دریافتی نحوه استفاده از این اپلیکیشن به گونه‌ای است که کاربران پس از وارد شدن به برنامه و کلیک بر روی مکان مورد نظر، می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. کاربران با استفاده از این اپلیکیشن کاربران می‌توانند میزان وزش باد، شبیه سازی حضور خورشید و ماه، دیدن منطقه جغرافیایی مورد نظر، مشخص کردن مسیر حرکت خورشید و زاویه تابش آن، مشخص کردن میانگین دما و نشان دادن چارت آب و هوایی را بررسی کنند.

چارت آب و هوایی

وضعیت کنونی اپلیکیشن

در حال حاضر این اپلیکیشن در مرحله اجرایی و آزمایش اولیه قرار دارد. از این رو متخصصان معماری و دیگر رشته‌ها درحال استفاده از این اپلیکیشن هستند تا نحوه عملکرد و باگ‌های این برنامه مشاهده و درنتیجه اقدام به برطرف کردن آن‌ها شود. به گفته مدیر عامل شرکت مورد نظر، این اپلیکیشن تا ۵الی ۶ ماه دیگر در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت این اپلیکیشن در صحبت‌های پایانی خود به موضوع مهندسی معکوس اشاره کرد. این شرکت با گسترش اپلیکیشن خود قصد دارد، استفاده از این برنامه را برای کاربران خارج از کشور پولی کند. به طوریکه در هنگام خرید اشتراکی یا دائمی این اپلیکیشن اتباع خارجی هزینه مشخص شده را به واحد دلار پرداخت کنند. همچنین خاطر نشان کرد که این اپلیکیشن برای گروه‌های معماری، برق، گردشگری و … مورد استفاده است.

باشگاه خبرنگاران

درباره نویسنده