پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

طراحی پلان باز چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

امروزه فضاهای پلان باز به یکی از محبوب‎ترین بخش‌های طراحی داخلی تبدیل شده‌اند . ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی طراحی پلان باز و مزایا و معایب آن بپردازیم و شما را بیشتر با فضاهای این چنینی آشنا کنیم. همینطور سعی می‌کنیم نکات بدردبخوری را در مورد فضاهای پلان باز ارائه دهیم تا به شما در طراحی موفقیت‌آمیز آن کمک کنیم. حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید و از نکات و طراحی داخلی ‌عکس‌ها الهام بگیرید.

تعریف طراحی پلان باز

طراحی پلان باز در واقع اصطلاحی است که از اوایل سال ۱۹۲۶ وارد دنیای طراحی داخلی شد و به سرعت محبوبیت یافت. در واقع شما در این طراحی با فضاهایی بصورت باز و بزرگ روبرو هستید که در آن دیوارها و اتاق‎های مجزا به حداقل رسیده‌اند. به عبارت دیگر طراحی پلان باز یک اتاق بسیار بزرگ و باز است که شامل فضاهای مجزا با عملکردهای مختلف می‌باشد. معمولا این اتاق بزرگ فضاهای نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را با هم ترکیب کرده و نتیجه یک فضای مشترک است. فضاهای پلان باز در طراحی اکثر آپارتمان‎ها و دفاتر کاری مدرن امروزی دیده می‏شوند.

طراحی پلان باز

این سبک طراحی برای خانه‎هایی با متراژهای کوچک عالی بوده و به خوبی کار می‎کند. در مورد فضاهای بزرگ نیز شما محدودیتی ندارید و می‌توانید از این طراحی استفاده کنید.

طراحی پلان باز

تاریخچه طراحی پلان باز

این سبک طراحی نسبتا جدید بوهد و مربوط به طراحی داخلی امروزی است. اگر نگاهی به خانه‎های سنتی و قدیمی بیندازید، حتما شاهد اتاق‎های مختلف که هر کدام عملکرد خاص خودشان را دارند، خواهید بود. در واقع در خانه‌های سنتی هر اتاق با هدف خاص و عملکرد مجزا طراحی شده بود. مثلا آشپزخانه برای پخت‌وپز، اتاق نشیمن برای دورهمی، پذیرایی از مهمان و استراحت و اتاق ناهارخوری برای خوردن غذا طراحی شده بودند. در آن زمان اتاق‎های بیشتر یکی از فاکتورهای جذابیت خانه‎ها به شمار می‌رفت و هر اتاق از طریق درب از سایر اتاق‎ها جدا می‎شد.

طراحی پلان باز

گفته می‎شود که اولین بار لوکوبوزیه معمار و شهرساز سوئیسی در سال ۱۹۲۶ ایده‎ی این نوع طراحی و ترکیب فضاهای مختلف با هم را ارائه داد. اما با این حال در اواسط دهه‎ی ۱۹۰۰ بود که معماران و مهندسان به اهمیت طراحی فضاهای پلان باز پی بردند و به آن روی آوردند. در واقع در ابتدا طراحی پلان باز برای معماران بیشتر به عنوان یک گزینه اقتصادی به صرفه کاربرد داشت زیرا باعث می‎شد که فضاهای کوچک بزرگتر و روشن‌تر بنظر برسند.

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید فعالیت‎های مختلف را در یک فضای مشترک انجام دهید و محدودیت‎های گذشته را نداشته باشید. به طور خلاصه این نوع طراحی نوعی تعامل اجتماعی را فراهم می‌کند که در گذشته وجود نداشت.

مزایای فضاهای پلان باز

مطمئنا فضاهای چندمنظوره مزایای خاص خود را دارند که آن‎ها را بسیار محبوب کرده است. ما در اینجا به برخی از مزایای طراحی پلان باز می‌پردازیم:

طراحی‎ پلان باز فضای شما را بزرگتر نشان می‌دهد

همانطور که در بالا نیز گفتیم طراحی پلان باز در واقع اتاقی بسیار بزرگ با عملکردهای مختلف است. واقعیت این است که مغز ما فضاهای مختلف در یک اتاق بزرگ را درک نمی‎کند و به آن به چشم اتاقی بسیار بزرگ نگاه می‎کند. همین باعث می‏شود که آپارتمان شما بزرگتر از آنچه که هست، بنظر برسد.

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز فضای شما را روشن‌تر می‎کند

معمولا تمامی اتاق‎های خانه دارای پنجره نیستند و نور طبیعی دریافت نمی‎کنند. طراحی پلان باز با ترکیب فضاهای مختلف آن‌ها را به پنجره‎ها متصل کرده و به این ترتیب نور موردنیاز فضا را تامین می‌نماید.

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز تعاملات اجتماعی را افزایش می‌دهد

طراحی پلان باز این امکان را به شما می‎دهد که به خوبی با افراد در اتاق‎های دیگر ارتباط برقرار کنید و در عین حال به انجام کارهای خود بپردازید. مثلا شما در حین آشپزی می‌توانید با مهمانان خود گپ بزنید، بر فرزند خود نظارت کنید یا تلویزیون تماشا کنید.

طراحی پلان باز

این نوع طراحی مخصوصا برای نظارت بر کودکان بسیار فوق‌العاده است. معمولا کارهای روزمره زندگی مثل آشپزی یا نظافت امکان نظارت صددرصدی بر کودکان و حفظ امنیت آن‎ها در اتاق‎های جداگانه را نمی‌دهد. در حالی که طراحی پلان باز این اجازه را به شما می‌دهد که در حین انجام کارهای روزمره‏‌ی خود فرزندان خود را ببینید و از آن‎ها مراقبت کنید.

طراحی پلان باز

معایب فضاهای پلان باز

با اینکه فضاهای پلان باز مزایای زیادی دارند اما سبک زندگی و اولویت‌های هر شخصی می‌تواند فضاهای پلان باز را برای شما نامناسب گرداند. ما در این بخش به تعدادی از معایب طراحی‎های پلان می‎پردازیم:

طراحی پلان باز شلوغ و پرسروصدا بنظر می‎رسد

این موضوع کاملا طبیعی است و برای خانواده‎های پرجمعیت‎ طراحی پلان باز می‌تواند مشکل ساز باشد. در این مورد فضاهای سنتی گذشته با اتاق‎های جدا نسبت به طراحی پلان باز بهتر بوده و شما می‎تواند از سروصدای افراد دیگر در امان باشید.

طراحی پلان باز

در طراحی پلان باز شما حریم خصوصی نخواهید داشت

واقعیت این است که طراحی پلان باز حریم خصوصی شما را نقض کرده و شما دیگر نمی‎توانید فضای خلوت و پنهانی خودتان را داشته باشید. در مورد خانواده‎هایی با افرادی از سنین مختلف و برنامه و فعالیت‎های متنوع چنین طراحی می‌تواند آن‌ها را با مشکل روبرو نماید. بهتر است ابتدا اولویت‎ها و سبک زندگی خود را در نظر بگیرید و سپس به فضاهای پلان باز روی آورید.

طراحی پلان باز

تمامی فضاهای خانه همیشه باید تمیز باشند

در مورد فضاهای پلان باز مهمانان شما همیشه به بخش‏های مختلف خانه دسترسی دارند و این می‌تواند کمی چالش‌ برانگیز باشد. شما باید همیشه خانه مخصوصا آشپزخانه‎تان را تمیز و مرتب نگهدارید.

طراحی پلان باز

همانطور که خودتان نیز بهتر می‎دانید انتخاب رنگ و سبک دکوراسیون و نوع طراحی به طور کلی به دیزاین فضای خانه و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. ولی بهتر است از قبل در مورد قوانین دکوراسیون داخلی منزل اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید خانه‎تان را اصولی طراحی کنید. مثلا یکی از مهم‌ترین بخش‏های طراحی خانه مربوط به رنگها می‎باشد. تحقیقات علمی نشان داده است که رنگها تاثیر مستقیمی روی روحیه و شخصیت افراد می‎گذارند. دکوراسیون با رنگ ‎های شاد و جسورانه مثل قرمز و نارنجی و رنگ‎هایی از این قبیل باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب می‎شوند. دکوراسیون پلان باز نیز نکات طراحی خاص خود را دارد که ما در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به آن‎ها بپردازیم. امیدواریم که با الهام از این نکات و عکس‌ها بتوانید طراحی موردعلاقه‌تان را انتخاب و دکوراسیونی زیبایی را برای خودتان ایجاد نمایید.

 

منبع:chibechin.com

درباره نویسنده