ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

طراحی مناسب برای سالن‌های ورزشی

پیشرفت تکنولوژی با وجود این که حضور برخی فاکتورهای مهم را در زندگی ما کم رنگ کرده، توانسته در برخی موارد به شکل موثر عمل نموده و نقشی قوی در کیفیت زندگی ما ایفا کند. از جمله جنبه های زندگی مدرن، ورزش به صورت برنامه ریزی شده و در فضاهای تخصصی است. با افزایش تمایل افراد به استفاده از امکانات و تجهیزات تخصصی برای پرداختن به ورزش، این روزها باشگاهای ورزشی به یکی از مکان های پر رفت و آمد شهر تبدیل شده اند. شما امروزه می توانید افراد زیادی را ببینید که ساعات مشخصی از هفته خود را به ورزش در این سالن ها اختصاص داده اند و روی کیفیت فضایی که در آن ورزش می کنند، حساسیت زیادی دارند. مطمئنا نحوه طراحی باشگاه ورزشی و توجه به فاکتورهای کیفی می تواند تاثیر زیادی روی نظر افراد داشته باشد.

یکی از عواملی که شدیدا روی کیفیت سالن های ورزشی یا همان باشگاه ها تاثیر می گذارد، طراحی داخلی آن هاست. مسلما اصولی که بر اساس عملکرد یک فضا روی طراحی داخلی حاکم هستند در این رابطه اولویت دارند و زیبایی فضا در وهله بعد مورد نظر قرار می گیرد. اگر یک باشگاه ورزشی بر اساس اصول طراحی شده باشد و در اجرای دکوراسیون و چیدمان آن به نکات مهم توجه شده باشد، مسلما فضای مناسبی برای ورزش حرفه ای خواهد بود. 

نورپردازی مناسب

اکثر باشگاه های ورزشی به خاطر بسته بودن فضایشان به نور مصنوعی نیاز دارند. حتی اگر باشگاه در طول روز از نور خورشید بهره مند باشد، نورپردازی فضا برای ساعات عصر تا شب ضروری است. نوری که در باشگاه های ورزشی به صورت مصنوعی تامین می شود، باید به گونه ای باشد که همه فضاها را به خوبی روشن کند. تاریک بودن محیط ممکن است باعث خستگی و خواب آلودگی افراد شده و آن ها را در حین انجام ورزش با مشکل مواجه کند.

چیدمان وسایل

نحوه چیدمان وسایل ورزشی در باشگاه بسیار مهم است. این که از چه تجهیزاتی در چه ابعاد استفاده می شود روی نحوه قرار دادن آن ها در فضا تاثیر دارد. هر وسیله ای باید محل مخصوص به خود را داشته باشد. هیچ وسیله ای نباید در مسیر رفت و آمد قرار بگیرد و فاصله وسایل از هم باید به اندازه ای اشد که مزاحمتی برای افراد حاضر در باشگاه ایجاد نکند. استانداردهای طراحی داخلی فضاهای ورزشی در هندبوک های معماری در این زمینه مفید هستند.

تجهیزات کافی 

یک سالن ورزشی خوب و ایده آل باید مطابق با معیارهای روز پیش رفته و از جدیدترین تجهیزات و لوازم برخوردار باشد. این تجهیزات می تواند شامل موارد مختلفی شود که از جمله آن ها باید به تجهیزات ورزشی، تجهیزات نور و صدا و تهویه مطبوع اشاره کرد.

طراحی زیبا

مطمئنا سالنی که دکوراسیون آن حرفه ای و زیبا طراحی شده باشد، مشتری های خود را بیش تر جلب می کند. البته عملکرد فضاهایی مثل باشگاه های ورزشی در مقایسه با فاکتورهای زیبایی شناختی در اولویت قرار می گیرد، اما توجه به جذابیت فضایی که افراد قرار است در آن ورزش کنند روی نظر آن ها نسبت به باشگاه و محیط آن تاثیر می گذارد.

وجود رختکن 

تقریبا همه باشگاه‌های ورزشی از فضایی برای تعویض لباس برخوردار هستند، اما خوب است طراحی رختکن به صورت حرفه ای انجام شود. بهتر است کمدهای کافی برای قرار دادن وسایل همه افراد در نظر گرفته شود. همچنین خوب است دوش و اتاقک های تعویض لباس نیز فراهم گردند تا کیفیت رختکن افزایش پیدا کند.

درباره نویسنده