ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

در این مقاله آنچه که باید در مورد تفاوت های اساسی طراحی معماری فضاهای تجاری و مسکونی بدانید را در خواهید یافت. معمولا اکثر ما زمانی که به طراحی معماری فکر می کنیم، در ذهن خود یک آسمانخراش عظیم را مجسم می کنیم. اما طراحی اینگونه فضاهای تجاری تنها بخشی از طراحی معماری محسوب شده و خانه ها و بناهای مسکونی بخش اعظم موضوعات طراحی معماری را تشکیل می دهند. با روند رو به افزایش هزینه های ساخت و ساز در مورد هر دو پروژه های مسکونی و تجاری، مهم است که بازار کار هر دو را بشناسید تا بتوانید در آنها موفق شوید. در این مقاله به تفاوت های اساسی بین این دو شاخه طراحی معماری خواهیم پرداخت.

طراحی معماری پروژه های مسکونی

پروژه های مسکونی مانند خانه ها و ویلاها نیاز به المان های طراحی معماری خاص خود را دارند. هدف در این پروژه ها پاسخگویی به نیازهای صاحبان و کاربران این فضاها می باشد.

امنیت

بناهای مسکونی مقررات و الزاماتی دارند که می بایست توسط معمار لحاظ شود. این موارد شامل مقررات مربوط به طراحی پارکینگ، پله ها، فضای زیرشیروانی، لوله کشی و برقکاری ساختمان می شود. بعلاوه این نکته نیز حائز اهمیت است که زیرساخت بنا، می بایست برای سکونت ساکنان، پایدار و ایمن طراحی شود.

آسایش

اگرچه بخش بزرگی از پروژه های طراحی معماری مسکونی مربوط به طراحی معماری زیرساخت ها می باشد اما طراحی داخلی نیز بخش مهمی از پروژه را تشکیل می دهد. عموما معماران و هنرمندان طراح داخلی، درکنار هم بر روی پروژه های مسکونی کار می کنند. به این صورت می توان مطمئن بود که بنا هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ زیبایی مطابق با انتظارات کارفرما ساخته خواهد شد.

طراحی معماری فضاهای تجاری

در طراحی هر دو فضاهای تجاری و مسکونی، نیاز به برنامه ریزی و زیرساختی بی نقص یکسان است اما تفاوت اساسی بین این دو را می توان در سه نکته اساسی خلاصه کرد:

برنامه فیزیکی و نیازهای بنا

بناهای مسکونی برای افرادی ساخته می شود که قرار است در این فضاها زندگی کنند اما در طرف دیگر در ساخت بناهای تجاری اهداف مختلفی وجود دارد که می تواند طراحی را تحت الشعاع قرار دهد. برخی بناهای تجاری برای فعالیت مشاغل مختلف و ساخت فروشگاه های خرده فروشی ساخته می شوند و بنابراین نیاز به المان های طراحی خاصی خواهند داشت: مثلا در نظر گرفتن فضای انبار، دفاتر کار و فضاهای ملاقات. نمونه های دیگر از بناهای تجاری شامل مدارس، بیمارستان ها، ایستگاه های پلیس و بناهای دولتی می شود. هر یک از این بناها معماری متفاوتی را می طلبد تا بتواند نیازهای کاربر را برطرف کند. به طور مثال، بیمارستان نیاز به اتاق های جراحی دارد در حالیکه مدرسه نیاز به یک سالن ژیمناستیک خواهد داشت. هر یک از این بناها نقشه متفاوتی برای لوله کشی و برق کاری نیاز خواهند داشت.

ملزومات خاص

بسیاری از بناهای تجاری در یک بازه زمانی خاص تعداد کاربران بیشتری خواهند داشت. این نکته باعث می شود مقررات و ضروریات لازم برای تامین امنیت چنین بناهایی نسبت به یک خانه مسکونی که ۵ نفر در آن ساکن هستند، متفاوت باشد. در طراحی بناهای تجاری اغلب المان های بیشتری نسبت به فضاهای مسکونی را می بایست در نظر داشت که شامل آسانسورها، پله برقی ها، سازه پارکینگ، کافه تریا، سالن های ورزشی، آشپزخانه رستوران ها، سرویس بهداشتی های بزرگ و اتاق های کنفرانس می شود.

ابعاد و استاندارها

همانطور که اشاره کردیم که اغلب بناهای تجاری نسبت به فضاهای مسکونی، در معرض تردد کاربران بیشتری می باشند. علت این امر چیست؟ خیلی ساده، واضح است که بناهای تجاری و پروژه های معماری عموما بزرگتر از بناهای مسکونی به لحاظ ابعاد می باشند. بناهای تجاری عظیم تر ساخته می شوند تا تعداد افراد بیشتری را در خود جای دهند. ابعاد بزرگتر این فضاها بر روی طراحی معماری آنها در مقایسه با طراحی معماری یک بنای مسکونی تاثیر می گذارد.

اگرچه طراحی فضاهای مسکونی و تجاری تشابهاتی نیز دارد، اما تفاوت های اساسی بین طراحی این دو گونه از بنا را می بایست لحاظ کرد. در هر صورت فرآیند طراحی معماری چه برای تامین نیاز یک خانواده صورت بگیرد، چه برای یک شغل خاص و چه برای یک جامعه، فرآیندی پیچیده است.

منبع: designblendz.com

درباره نویسنده