پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

طراحی محوطه و فضای سبز !

اصول طراحی محوطه و و فضای سبزیکی از اصلی ترین بخش های طراحی ساختمان ، محوطه سازی است. منظور از محوطه سازی طراحی محوطه بیرونی ساختمان است. این طراحی ممکن است به سبک های مختلفی انجام شود اما همه سبک ها دارای اصول خاصی هستند. فرقی نمی کند که شما مشغول طراحی محوطه  ویلا هستید یا طراحی فضای سبز. در هر حال باید برخی اصول مشترک را برای طراحی در نظر بگیرید.

در طراحی فضا های سبز و محوطه ها اصولی کلیدی وجود دارد ؛ این اصول عبارتند از:

حفظ تعادل میان المان ها

در طراحی محوطه بیرونی هر ساختمانی باید از المان های خاصی استفاده شود. به عنوان مثال شما نمی توانید در محوطه یک ویلا از المان هایی استفاده کنید که در یک محوطه یک ساختمان اداری استفاده می کنید. اما آنچه بین این دو مشترک است حفظ تعادل میان المان ها است. توجه کنید که منظور از تعادل لزوما قرینگی نیست. منظور ما از تعادل این است که در به کارگیری المان ها غلو نکنید و المان های ضروری را نیز فراموش نکنید.

اصول طراحی محوطه و و فضای سبز | شرکت تهران دیزاین سنتر

  • ایجاد نقطه تمرکز

هنگام طراحی محوطه ، فضای سبز یا ویلا نقطه تمرکز را فراموش نکنید. طراحی شما باید به گونه ای باشد که در نگاه اول مخاطب را جذب کند. نقطه ای که در اولین نگاه بینندگان را به خود جذب می کند همان نقطه تمرکز است. دیگر بخش ها در طراحی معمولا اطراف این نقطه قرار گرفته و نقش مکمل را دارند. بهتر است نقطه تمرکز را در محل ورود افراد قرار دهید تا با دیدن آن به بررسی دیگر المان های طراحی شده نیز علاقه مند شوند.

  • توجه به نوع کاربری ساختمان

یکی از مهم ترین نکات در طراحی محوطه نوع کاربری ساختمان است. اینکه برای چه ساختمانی طراحی را انجام می دهید می تواند به شما در چینش المان ها و انتخاب آن ها کمک کند. به عنوان مثال در فضای بیمارستان معمولا طراحی محوطه و فضای سبز جذاب با تعدادی نیمکت برای نشستن طرفداران زیادی دارد. چرا که این موضوع باعث حفظ روحیه بیماران و همراهان آن ها خواهد شد. اما در محوطه مهدکودک باید قرار دادن وسایل بازی و حفظ ایمنی کودکان را در اولویت قرار داد.

  • توجه به خاک محوطه

اگر قصد طراحی محو فضای سبز را دارید ، باید به نوع خاک محوطه توجه کنید. اکثر طراحان فضای سبز به دلیل در نظر نگرفتن نوع خاک تفاوت زیادی در طراحی کامپیوتری خود و طراحی واقعی مشاهده خواهند کرد. در صورتی که خاک محل مناسب کاشت گیاه نبود می توانید آن را عوض کنید. نکته دیگر اینکه به آب و هوای منطقه نیز باید توجه کنید تا گیاهانی انتخاب کنید که در شرایط آب و هوایی مختلف آن منطقه دوام بیاورند.

  • انتخاب متریال مناسب برای کف سازی

کف سازی مناسب محوطه را می توان مهم ترین اصل طراحی محوطه دانست. چرا که دیگر المان ها بر روی کف سوار می شوند. همچنین راه رفتن روی کف نیز باید برای افراد راحت باشد.نکته دیگر اینکه استحکام کف برای قرارگیری وسایل مختلف یا ورود وسایل نقلیه مختلف و رفت و آمد افراد نیز بسیار اهمیت دارد.

 
به علاوه نوع متریال مورد استفاده برای کف سازی باید با توجه به آب و هوای محیط انتخاب شود. به عنوان مثال برای طراحی محوطه ویلا می توانید از سنگ های درشت یا چمن مصنوعی و طبیعی استفاده کرده و مسیری ورودی افراد به ویلا را سنگفرش کنید.
  • توجه به نورپردازی محوطه

نورپردازی مناسب نه تنها در زیبایی محیط تاثیر به سزایی دارد بلکه در بهبود دید افراد در شب نیز بسیار موثر است. توجه به نورپردازی به خصوص برای محیط هایی که بیشتر در طول شب استفاده می شوند اهمیت دارد. به عنوان مثال در طراحی تالارهای پذیرایی و رستوران ها نورپردازی عامل مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

نمونه هایی از بهترین محوطه های طراحی شده در سال ۲۰۲۰

در اینجا نمونه هایی از بهترین طراحی های محوطه و فضای سبز را به تصویر میکشیم و بررسی می کنیم:

بهترین های طراحی محوطه ویلا

طرفداران سبک های طبیعی این مدل ویلاها را بیشتر می پسندند. ویلاهایی که نقطه تمرکز آن ها همان نقطه وسط تصویر است که میز و صندلی ها چیده شده اند. در این سبک طراحی درختان بزرگ جایگاه ویژه ای دارند. چرا که درخت بزرگی که در کنار محل نشستن در نظر گرفته شده به خوبی روی صندلی ها سایه می اندازد و بنابراین در طول روز می توان از آن استفاده کرد.

کف سازی این ویلا به خوبی انجام شده است. چرا که در محوطه ای که برای نشستن در نظر گرفته شده از سنگفرش استفاده شده و در سایر نقاط چمن ها برای کف سازی استفاده شده اند. همچنین تناسب خوبی میان سبک طراحی محوطه و دکوراسیون داخلی ویلا برقرار است.

 

 

بهترین های طراحی محوطه ویلا | شرکت تهران دیزاین سنتر

طراحی محوطه ویلا | شرکت تهران دیزاین سنتر

ویلاهایی که در تصاویر بالا مشاهده می کنید ، به سبک مدرن و کاملا لوکس طراحی شده اند. در این سبک ها استفاده از فضای سبز گسترده با درختان بزرگ جایی نداشته و معمولا از درختان کوتاه و همیشه سبز استفاده می شود.

یکی از المان های اصلی در طراحی محوطه و فضای بیرونی ویلاهای لوکس استخر است. همان طور که در تصاویر می بینید در این طراحی ها نقطه تمرکز طراحی محل قرار دادن استخر در نظر گرفته شده و رنگ کف استخر نیز متناسب با فضا انتخاب شده است.

در سبک های سنتی ویلایی معمولا از المان های سنتی برای محوطه سازی استفاده می شود. همان طور که در تصویر بالا می بینید ، برای ویلاهای ایرانی این المان ها معمولا تختی برای نشستن ، شیر سنگی کوچک ، مجسمه های قدیمی و… است. در این شیوه طراحی باید سبک طراحی ساختمان اصلی را نیز در نظر بگیرید. به علاوه انتخاب محل مناسب برای نشستن و استفاده از گل های شمعدانی و حوضی کوچک در فضا می تواند همه چیز را سنتی تر کند.

طراحی محوطه سنتی | شرکت تهران دیزاین سنتر

بهترین های طراحی فضای سبز

در ساختمان ها معمولا فضای سبز گسترده ای در نظر گرفته می شود اما باید محل هایی برای رفت و آمد افراد و وسایل نقلیه نیز در نظر گرفته شود. به علاوه در ساختمان های اداری بهتر است از درختان بدون میوه و نه چندان بلند استفاده شود. این موضوع علاوه بر حفظ زیبایی محیط باعث حفظ نظافت آن در طول سال نیز می شود. تصاویر پایین مربوط به طراحی محوطه و فضای سبز یک ساختمان اداری و در ادامه فضای سبز بلوارها و کناره خیابان ها است.

 
 

بهترین های طراحی فضای سبز | شرکت تهران دیزاین سنتر

 

طراحی فضای سبز | شرکت تهران دیزاین سنتر

طراحی فضای سبز بلوارها و کناره خیابان ها | شرکت تهران دیزاین سنتر

تصاویر بالا مربوط به فضای سبز بلوارها و کناره خیابان ها است. در این طراحی ها نوع درختان به گونه ای انتخاب شده که شاخه های افتاده ای نداشته باشند. چرا که اگر درختان بلوارها و خیابان ها شاخه های گسترده در ارتفاع پایین داشته باشند دید رانندگان را مختل کرده و پارک یا عبور خودروها را با مشکل مواجه می کنند.

در تصاویر بالا نمونه هایی از طراحی محوطه و فضای سبز ساختمان های مسکونی را مشاهده می کنید. نکته ای که در این ساختمان ها وجود دارد این است که فضای آن ها معمولا محدود است و بخش زیادی از فضا به پارکینگ اختصاص داده شده است.

بنابراین بهتر است در ساختمان های مسکونی از درختان کوتاه تر ، شمشادها یا گل ها استفاده کنید. به علاوه از آنجایی که در این ساختمان ها کودکان زیادی زندگی می کنند باید فضای سبز را به گونه ای طراحی کنید که به کودکان آسیب نرسانده و آن ها نیز نتوانند آسیب چندانی به فضای طراحی شده برسانند.

سخن پایانی

به همان اندازه که طراحی داخلی ساختمان اهمیت دارد ، طراحی و فضاسازی بیرونی آن نیز مهم است. استفاده درست از اصول طراحی محوطه در فضاسازی بیرون نه تنها باعث زیبا شدن محیط شهرها شده بلکه هنگام ورود به ساختمان ها احساس خوبی به شما می دهد. در این مقاله مهم ترین اصول و برخی طرح های عالی محوطه سازی را بررسی کردیم. امید است که شما نیز با عمل به این اصول ساختمان هایی زیباتر و اصولی تر بسازید.

 

 

منبع:تهران دیزاین سنتر

درباره نویسنده