ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

طراحی ایستگاه مترو ۱۷ شهریور بر اساس معماری ایرانی ـ‌ اسلامی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌طراحی ایستگاه ۱۷ شهریور در خط ۷ بر اساس معماری ایرانی ـ اسلامی انجام شده است.

سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه شهدای ۱۷ شهریور در خط ۷ مترو تهران گفت:‌ ایستگاه مترو ۱۷ شهریور دارای موقعیت خاصی است چرا که در قسمت شرقی بازار قرار گرفته شده و یکی از مهمترین ایستگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از موضوعات کلیدی که مدیریت شهری کنونی به آن توجه دارد مسأله روح شهر در کنار کالبد شهر است؛ پیش از این به این موضوع توجه نشده بود و بسیاری از مشکلاتی که اکنون شاهدیم به خاطر همین بی‌توجهی‌ها بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معماری داخلی فضاهای شهری حائز اهمیت است گفت:‌مقام معظم رهبری تأکید دارند که در طراحی و ساخت حتماً هویت ایرانی ـ اسلامی لحاظ شود که این موضوع خوشبختانه در ایستگاه ۱۷ شهریور مورد توجه قرار گرفت.

شفیعی گفت: مترو تهران امروز پیشرو در دنیا است و از ۲۱۵ شهر دارای مترویی جهان مترو تهران هزینه بهره‌برداری و کرایه آن ارزان‌ترین است و به لحاظ طول شبکه و جابه‌جایی مسافر در رتبه ۲۰ تا ۳۰ قرار داریم.

وی گفت:‌بنابراین مترو تهران جزو برترین‌های دنیا است و این در حالی بوده که مشکلات اقتصادی، بدخواهان برای ما ایجاد کرده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد:‌در سال جاری برای تهران ۶ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن از منابع شهرداری به صورت نقد و غیرنقد، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، ۲ هزار میلیارد تومان از مجتمع‌های ایستگاهی و ۳۱ هزار میلیارد تومان به صورت زمینه جذب بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌در بحث TOD یا توسعه حمل و نقل عمومی‌محور رویکرد جدیدی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم منابعی هم در این راستا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر احداث خطوط چهارگانه جدید تکمیل خطوط هفتگانه قبل نیز مدنظر است و امسال حداقل ۷ ایستگاه از محل منابع پیش‌بینی شده افتتاح می‌شود و از ورودی‌های جدیدی بهره‌برداری می‌کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌همچنین بنا داریم که ایستگاه‌ها را کامل احداث کنیم کما اینکه در مورد ایستگاه امروز هم همین اتفاق افتاد ولی در مدیریت شهری سابق این چنین نبود و ایستگاه‌ها ناقص افتتاح می‌شد.

شفیعی در پایان به ضرورت همکاری سازمان استاندارد جهت استانداردسازی آسانسورهای مترو تأکید کرد و گفت:‌درخواست داریم که همکاری‌های لازم در این راستا انجام گیرد تا شاهد بهبود هر چه بیشتر کیفیت خدمات در ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم.

فارس

درباره نویسنده