پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

ضرورت تدوین سند قانونی معماری و شهرسازی برای مقابله با کرونا

کارشناس معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت تدوین سند قانونی در شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور مقابله با کرونا گفت: ضرورت دارد که برای چنین موضوعاتی اسناد قانونی تدوین شود که در این سند، چشم انداز، اهداف و راهبرد‌ها برای کوتاه مدت و بلندمدت تعیین شود و این اقدام مهم در کشور برای مقابله با کرونا انجام نشده است.

سیامک کاکاوند با بیان این مطلب افزود: در سال ۹۹ نهاد‌های حاکمیتی در کشور صحبت‌هایی را در این زمینه عنوان کردند. به طور مثال مرکز پژوهش‌های مجلس سندی را در حوزه معماری و شهرسازی تدوین کرد که البته کلیات را در بر می‌گرفت و به جزئیات نمی‌پرداخت. از این رو به لحاظ مدیریتی و اجرایی در شهر‌ها قابل استفاده نبود.
وی افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کرد که در ۷ حوزه می‌خواهد این کار را انجام دهد، با این حال تاکنون خروجی قابل اعتنایی به دنبال نداشته که مدیریت شهری با اتکا به آن این کار را انجام دهد؛ لذا اگر این سند وجود نداشته باشد و یا قانونی نشود، برای مجموعه اقدامات موردنظر بستر و زمینه مناسبی نخواهیم داشت و چه بسا دچار موازی کاری باشیم و یا مغایرت‌های قانونی پیش بیاید.
کاکاوند تاکید کرد: از این رو لازم است که در گام نخست در سطح ملی، شورای عالی معماری و شهرسازی برای مقابله با کرونا یک سند قانونی تدوین کند و در سطح جامعه، منطقه، شهر‌ها و حتی مقیاس‌های خردتر تعیین تکلیف انجام دهد.
به گفته این کارشناس معماری و شهرسازی، در این صورت پس از تدوین این سند مدیریت شهری در تهران یا سایر شهر‌های کشور، تکلیف شهرداری‌ها چه به لحاظ اقداماتی که باید انجام دهند و چه به لحاظ تشکیلات و اعتباراتی که باید پیش بینی کنند، تا حدودی روشن می‌شود. اگر این اسناد پس از تدوین روی سامانه‌های هوشمند و جامع قرار بگیرد، به لحاظ نظارتی و کنترل فضای بهتری ایجاد خواهد شد. همچنین شفافیت و مشارکت و ارتباط مورد نیاز با سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها برقرار می‌شود.
وی با بیان اینکه در تهران شورای شهر و یا معاونت شهرسازی شهرداری تهران می‌توانند این سند را تدوین کنند و آن را به نظرخواهی صاحب نظران بگذارند تا درباره آن نظر دهند، یادآور شد: در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که یک نظام برنامه ریزی کارآمدی در شهر‌ها شکل بگیرد.
کاکاوند با تاکید بر لزوم بازنگری چند جانبه در شهرسازی و معماری تصریح کرد: با شیوع بیماری وبا سیستم آب رسانی اصلاح و درنهایت منجر به ارتقای کیفیت معماری شد و باید از تهدید کرونا هم به سمت فرصت‌ها حرکت کنیم.
وی افزود: در معماری گذشته ما، ابنیه و فضا‌ها دارای این کیفیت بود و امکان سکونت بلندمدت و انجام اقدامات مختلف در این خانه‌ها وجود داشت. در حالی که ما امروز از این خانه‌های بزرگ و باکیفیتی که کارکرد‌های مختلفی را پاسخ می‌دادند، به سمت خانه‌های خوابگاهی حرکت کرده ایم که امروز حتی برای برگزاری یک مراسم مهمانی از فضای کافی برخوردار نیست؛ لذا این معماری به ما هشدار می‌دهد که باید دوباره کیفیت را در فضای معماری خود وارد کنیم.
این کارشناس معماری و شهرسازی تاکید کرد: باید از خانه‌های کوچک و بارگذاری‌های فشرده و شهرسازی پرتراکم فاصله بگیریم و درخصوص معماری و فضا‌های شهری و عرصه‌های عمومی تجدیدنظر کنیم.
وی با اعلام اینکه در تهران حدود ۲ میلیون واحد مسکونی وجود دارد، تصریح کرد: باید با ارزیابی واحد‌های مسکونی شناسایی کنیم که چه استاندارد‌هایی در این واحد‌ها رعایت شده و یا رعایت نشده است و برای افرادی که الزامات کرونا را رعایت می‌کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که مستلزم پیش بینی این موارد در سند قانونی است.

پول نیوز

درباره نویسنده