د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

شکوه معماری ایرانی در خانه پدر تعلیم و تربیت/یادی از دکتر شکوهی

خانه پدری دکتر شکوهی، پدر علم تعلیم و تربیت در خوسف که در سال ۹۸ مرمت شده است یک پلان واقعی از معماری ایرانی را در خود جای داده است.

 گروه استان‌ها: مثل همه خانه‌های قدیمی، حضور در آن بنا حسی از آرامش روح را به همراه دارد با حوضچه‌ای آبی در وسط و اتاق‌های متعددی در اطراف و یک ایوان بسیار زیبا که در یک ظهر پاییزی آفتاب کمرنگی بر آن تابیده است.

ارزش این خانه تاریخی فقط به معماری و قدمت آن نیست. این خانه علاوه بر این مؤلفه‌ها از جنبهمعنوی دیگری نیز حائز اهمیت است چرا که زادگاه پدر تعلیم و تربیت ایران، اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب دکتر فقید غلامحسین شکوهی بوده است.

مردی که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را صرف آموزش علم تعلیم و تربیت کرده است و چهره ماندگار نظام آموزش و پرورش کشور به شمار می‌رود کودکی خود را در این بنای زیبا به دنیا آمده است و کودکی خود را در این خانه سپری کرده است. او که با عنوان «پدر علم تعلیم و تربیت ایران» شناخته می‌شود و از مدرسین قدیمی تعلیم و تربیت و نیز اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود. این بزرگ مرد فقید دارای مدرک دکترای علوم تربیتی بود و به موجب سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، ۱۳۸۵ لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد.

علی صالحی، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف دربار ه ویژگی‌های خانه باشکوه شکوهی ها به خبرنگاران اظهار کرد: خانه دکتر غلامحسین شکوهی که از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت کشور مان است خانه‌ای تک ایوانی است که دالان‌های متعددی دارد و در صورت کلی دو دالان در بخش شمالی خانه و یک دالان نیز ورودی بنا وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوسف گفت: ایوان بزرگ این خانه زیبا که در واقع به ایوان شاه نشین نیز معروف است رو به باغ چند هکتاری است که متعلق به همین بنا محسوب می‌شود.

صالحی با بیان اینکه اتاق‌های متعددی نیز در اطراف خانه وجود دارد، یادآور شد: مانند بیشتر خانه‌های قدیمی و تاریخی ایران یک حوض در وسط دارد و یک باغچه کوچک نیز در کنار آن وجود دارد و در واقع یک پلان معماری ایرانی است.

خانه در سال ۹۸ مرمت شده است

وی با اشاره به اینکه خانه در سال ۹۸ مرمت شده است، افزود: برنامه ریزی بر این است که این خانه تبدیل به مکانی برای بزرگداشت دکتر غلامحسین شکوهی شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی خوسف یادآور شد: امکان اینکه این خانه تبدیل به یک خانه موزه شود وجود دارد ولی از آنجایی که مربوط به بخش خصوصی است باید رضایت و همکاری مالک نیز وجود داشته باشد.

صالحی افزود: اگر این خانه تحویل میراث یا شهرداری خوسف شود ما کار در این بنا را آغاز خواهیم کرد.

مهر

درباره نویسنده