س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

شورای شهر وقت مانع الحاق اراضی قنات ناصری به محدوده شهری اراک شد

سنجان و کرهرود در دستور کار قرار دارد.

علیرضا عزیزی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی؛ در خصوص برخی انتقادات نسبت به طرح جامع کلانشهر اراک اظهار داشت: طرح جامع نمی‌تواند تولید زمین بکند هرچند در یک حدودی تغییر کاربری برخی اراضی باعث ایجاد زمین‌های مسکونی می‌شود ولی به فرض نمی‌توانیم جای کویر میقان یا فرودگاه اراک را عوض کنیم یا حریم فاضلاب را که نمی‌توان در اطراف آن ساخت و سازی انجام داد تغییر بدهیم.

وی تصریح کرد: در طرح جامع اراک در سال ۱۳۶۹ آمده است که توسعه کالبدی شهر اراک امکان‌پذیر نخواهد بود و جهت توسعه کالبدی به‌منظور سرریزهای جمعیتی شهر اراک می باید شهرهای جدید در سه محور شرق یا همان شهر جدید امیرکبیر، محور غرب یا همان شهر مهاجران و در محور شمال پیش‌بینی شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: در سال ۶۹ پس از جانمایی ایجاد شهرهای امیرکبیر و مهاجران در هیئت دولت مصوب شد و از آن به بعد ساخت آن‌ها اتفاق افتاد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: تهیه طرح جامع جدید شهر اراک قریب ۱۰ سال به طول انجامید و در طول این ۱۰ سال تغییر و تحول‌های زیادی در حوزه مدیریت شهری و راه و شهرسازی اتفاق افتاد و حالا نمی‌توانیم باز هم برای تهیه طرح جامع دیگری زمان صرف کنیم.

وی با بیان اینکه هر طرح دیگری هم بود به آن ایراداتی وارد می شد گفت: اشکالات طرح جامع به‌صورت کارشناسی مطرح نمی‌شود هرچند این طرح خالی از اشکال نیست که یکی از نواقص نقشه آن است، لذا با تلاش و همکاری مجموعه راه و شهرسازی و شهرداری اقدامات تهیه طرح تفصیلی در حال انجام است و در آبان ماه سال گذشته برداشت عکس‌های هوایی انجام‌شده و در مسیر تهیه طرح تفصیلی کمک خواهد کرد.

عزیزی در خصوص عدم الحاق مناطقی همچون قنات ناصری به محدوده شهر در طرح جامع اراک گفت: در نقشه مصوب شورای برنامه‌ریزی استان تمام مناطق در داخل محدوده شهر دیده شد اما وقتی طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد و کارشناسان کمیته فنی شورای عالی برای بازدید در اراک حضور پیدا کرند اتفاقاتی افتاد که باعث شد تا این منطقه به شهر الحاق نشود.

وی افزود: نماینده وقت شورای شهر در جلسه‌ای که کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی حضور داشتند نامه‌ای مبنی بر مخالفت جهاد کشاورزی شهرستان اراک با الحاق اراضی قنات ناصری به محدوده شهر اراک ارائه کرد که علیرغم اعلام نظر ما مبنی بر الحاق این محدوده به شهر اما نامه‌ی ارائه‌شده از سوی شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم مانع شد و مستندات آن نیز موجود است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بعد از این اتفاقات مجدداً معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی را برای بازدید این مناطق به اراک دعوت کردیم و طرح ویژه‌ای را برای منطقه قنات ناصری و باغات سنجان و کرهرود در دستور کار قرار دادیم.

عزیزی افزود: ضرورت تهیه این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شده و بناست طرح ویژه‌ای برای این مناطق تهیه شود هرچند طرح ویژه نمی‌تواند کارایی طرح جامع را داشته باشد اما امکان ساخت‌وساز محدودی را با حفظ قابلیت‌های کشاورزی ایجاد می‌کند.

دیار آفتاب

درباره نویسنده