ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

شهروندان برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده مشارکت کنند/ لزوم توجه به تکمیل فرایند بازآفرینی

 

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر سرعت بازآفرینی با روال فعلی ادامه پیدا کند، هیچ‌گاه فرایند بازآفرینی کامل نمی‌شود، گفت: باید سعی کنیم شهروندان را در این زمینه نیز فعال کنیم، زیرا هر زمانی که آن‌ها در موضوعات مختلف مشارکت کردند، اتفاقات خوبی افتاده است.

رسول میرباقری اظهار کرد: گاهی اوقات می‌خواهیم به‌صورت ایده‌آل به موضوعات بپردازیم، در حالی که اگر با مقداری مسامحه به مورد نگاه کنیم، می‌توان بهتر آن را رفع کنیم.

وی افزود: به‌رغم اینکه دولت در زمینه مسکن دغدغه‌مند بوده است اما اقدامات انجام شده در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهرها آنچنان کافی نبوده است، زیرا بیشتر سعی شده شهرهای جدید ایجاد شود که این موضوع مشکلاتی را گریبان‌گیر شهرها کرده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تاکنون از فرصت بازآفرینی و کاهش آسیب‌های بافت‌های فرسوده، استفاده مناسبی نشده است به‌طوری که تنها سه درصد این بافت، بازآفرینی شده است، ادامه داد: اگر سرعت بازآفرینی با روال فعلی ادامه پیدا کند، هیچ‌گاه فرایند بازآفرینی کامل نمی‌شود، لذا باید سعی کنیم شهروندان را در این زمینه نیز فعال کنیم، زیرا هر زمانی که آن‌ها در موضوعات مختلف مشارکت کردند، اتفاقات خوبی افتاده است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد کردیم استاندار اصفهان به‌صورت هفتگی موضوعات بازآفرینی مسکن را پیگیری کند تا اگر ایرادی به‌واسطه هر نهادی وجود دارد، مدیریت استان آن را برطرف کند.

میرباقری با بیان اینکه باید سعی کنیم ایده‌آل به بازآفرینی شهری نپردازیم و واقعیت‌های کشور و منابع را نیز مورد توجه قرار دهیم و شهروندان را فعال کنیم، افزود: به‌گونه‌ای برای شهروندان و سرمایه‌گذاران باید انگیزه ایجاد کنیم که آن‌ها خود به خود برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

وی درباره مدیریت بافت تاریخی اصفهان گفت: بزرگترین گوهر این کلانشهر، بافت‌های تاریخی آن است که اقدامات و فعالیت‌های متعددی برای این حوزه انجام شده اما در مقابل این سرمایه‌ها کم بوده است.

میرباقری گفت: در طرح جدیدی که مدیریت شهری پیگیری می‌کند، قسمت‌های اصلی بافت تاریخی و ریزدانه‌های مهم سایر نقاط را در قالب یک مدیریت همچون تخت فولاد و ناژوان دیده می‌شود و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود و زمینه رشد آن را فراهم کنیم.

وی با اشاره به لزوم انجام اقدامات لازم برای پیرایش شهری افزود: موضوع مدیریت بافت تاریخی، فرهنگی و بناهای ارزشمند باید سریع‌تر دنبال شود، زیرا فقط ۱۷۷۰ بنای تاریخی اصفهان ثبت شده است و این نشان می‌دهد که سایر بناها در حال نابودی است، لذا این بناها باید سریع‌تر تقویت شود.

ایمنا

درباره نویسنده