ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

شهرهای خراسان در سیطره نماهای رومی

یک کارشناس حوزه معماری گفت: در حالی نماهای رومی در بسیاری از شهرهای خراسان رو به گسترش است که هیچ سنخیتی با فرهنگ و هویت این مناطق ندارد.

احسان فخرایی با بیان اینکه گسترش نماهای رومی موجب نابودی معماری اصیل ایرانی-اسلامی در شهرهای مختلف این استان شده است، افزود: بارها در این خصوص با معماران بحث‌هایی داشته‌ایم اما به نتیجه نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه معماران آن قدر موفق نبودند که بتوانند محصول خوبی را برای جایگزینی نماهای رومی تولید و به مالکین ارائه دهند، اگر هم موفق بودند نتوانستند فرهنگ‌سازی کرده و نحوه ارتباط‌گیری با مالکین را به درستی انجام دهند.

این کارشناس حوزه معماری با اشاره به اینکه استفاده از نمای رومی که مالکین استفاده می‌کنند فقط بحث عامه‌پسند بودن آن مطرح است، تصریح کرد: اگرچه به دلیل اقلیم گرم و خشک بسیاری از شهرها در ضوابط معماری و شهرسازی‌شان استفاده از مصالح سنتی و اجر در نما الزامی شده ولی بسیار کم اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: عملاً با ترویج نماهای سنگی، رومی یا کلاسیک هویت شهرها را از بین می‌بریم، بعضاً به جای اینکه وارد شهر مذهبی و سنتی شویم وارد شهری می‌شویم که حس خشونت را القاء می‌کند.

فخرایی بیان کرد: ساختمان‌های چند طبقه که با عرض معبر تناسب ندارند، خط آسمان را رد کرده و نماهای سنگی که سرد و سنگین هستند ضمن اینکه حس ترس را به آدم می‌دهد خشن و زننده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از این‌گونه نماها آرامش شهروندی را می‌گیرد و بر روح و روان شهروندان تأثیر گذاشته و عملاً خشونت در آن شهر بیشتر می‌شود، تصریح کرد: به رغم اینکه بر اساس آئین نامه کمیته سیما و منظر شهری بسیاری از شهرها استفاده از مثلث و سر ستون‌های رومی و یونانی که در واقع زنانه هستند و همچنین المان‌ها، سر دیس‌ها و تندیس‌های رومی در نمای ساختمان ممنوع اعلام شده ولی متأسفانه کسی به آن استناد نمی‌کند و شاهد استفاده از این تندیس‌ها، المانها و نمادها هستیم.

این کارشناس حوزه معماری همچنین اذعان کرد: هرچند این نوع نماها چون عامه‌پسند هستند به لحاظ اقتصادی درآمد خوبی را دارد در صورتی که فرهنگ‌هایی را  ترویج می‌کنیم که معنی آن را نمی‌دانیم.

وی گفت: ستون یونیک که امروز در بسیار از معماری‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از ستون‌های ظریفی بوده که در معماری یونان باستان از آن بسیار استفاده می‌شده و بازتاب روحیه‌ای زنانه و لطیف در معماری دارد.

فخرایی با اظهار تأسف از اینکه بسیاری از شهروندان مفهوم و معنی نمادهایی را که در سر درب منازل خود نصب می‌کنند نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: به رغم اینکه در هر شهر شهرداری، مهندسین ناظر نظام مهندسی و اعضاء کمیته سیما و منظر شهری مکلف هستند جلوی به کار گیری این نوع المان‌ها و نمادها را بگیرند اما عملاً اتفاقی نمی‌افتد.

وی گفت: در بین شهرهای خراسان رضوی سبزوار یکی از شهرستان‌هایی است که مصوبات و قوانین سیما و منظر شهری خود را به طور کامل و به جد اجرایی می‌کند.

فخرایی اظهار کرد: هنوز در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی نتوانسته‌ایم از نمادها و المان‌هایی استفاده کنیم که علاوه بر نشان دهنده مذهبی بودن، هویت تاریخی و اصلی شهر را نشان دهد.

این کارشناس حوزه معماری در پایان عنوان کرد: استفاده از نمادها و نقش‌های مغایر با فرهنگ اسلامی و ملی به نحوی که موجب بروز شائبه و اشاعه نمادهای صهیونیستی، فراماسونری و مسلک‌های ضد دینی و هتک حرمت شود در نمای ساختمان‌ها ممنوع است.

ایسنا

 

درباره نویسنده