شهرهای امروزی ماشین محور هستند
رئیس بخش برنامهریزی و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی به شاخصهای معماری و شهرسازی ایرانیاسلامی از جمله عدالت و دوری از اسراف اشاره کرد و گفت: شهرهای امروزی به سمت ماشین محوری حرکت میکنند.
مقتدایی در مصاحبه با برنامه در مسیر اندیشه رادیو گفتوگو با اشاره به توجه ویژه انقلاب اسلامی به حوزه معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی اظهار کرد: در دهه ۹۰ مصوبهای در شورایعالی معماری و شهرسازی داشتیم که به شاخصهای معماری ایرانی و اسلامی میپرداخت و در سند نیز بدان اشاره شده است.
رئیس بخش برنامهریزی و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکسری از مصوبات باید مورد بازنگری قرار گیرند، گفت: مصوبات دیگری در شورا ناظر بر طراحی نما و نماسازی باید مورد بازنگری قرار گیرد.
لذا اسناد و مدارک و مصوبات متعددی در شورایعالی معماری و شهرسازی تهیه شده و مطالعات مفصلی در این راستا صورتگرفته است.
مقتدایی افزود: عوامل مختلفی برای درنظرگیری شاخصهای ایرانی و اسلامی دخیل است و دیدگاههای مختلف، نسبت به آن اتفاقنظر ندارند.
در این راستا اسناد، شاخصها، مدارک و مصوبات کمککننده نیستند؛ بلکه مسائل مهم دیگری دخیل میباشند؛ خاصه واقعیتهایی که در مدیریت شهری و اقتصاد اتفاق میافتد.
رئیس بخش برنامهریزی و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی افزود: در برخی موارد شاید بسیاری مسائل را نپسندیم؛ ولی یک حوزه نظیر اقتصاد زمین ایجاب میکند یکسری اتفاقات بیفتد.
در بسیاری موارد بلندمرتبهها و ساختمانهای تجاری و بهطورکلی ترافیک، منظر و آسایش یک نطقه را برهم میریزد. اینها طی یک فرایند شکل گرفتند و امیدواریم سند کمککننده باشد.
مقتدایی درعینحال تأکید کرد یک سند بهتنهایی کمککننده نیست؛ چراکه عوامل مختلفی در کار است که گاه از حوزه اختیارات معماری و شهرسازی نیز خارج است.
وی در پاسخ به سؤال یکی از مهمانان برنامه در خصوص لزوم دگرگونکردن بسیاری ساختارها و اصلاحِ آن که در سند نیز مورد اشاره بوده و پیشنهاداتی درباره آن بیان شده، گفت: اصلاح ساختارها مستلزمِ ورود به جزئیات است و باید بسیاری فرایندها و ساختارهای نهادی را نگریست که طی سالها شکلگرفته است.
این مهم شاید بهسادگی میسر نباشد اما میتوان در این زمینه یک کارگروه فنی ایجاد کرد که بر حوزه معماری و شهرسازی ایرانیاسلامی متمرکز کند که اتفاقاً ایدهای جالب است. ولی شهرسازی و معماری ایرانی و اسلامی واجد یکسری اصول از جمله عدالت، دوری از اسراف، متوجه به نیازهای بومی و تناسب با شرایط اقلیمی و مقاومسازی در برابر زلزله است.
مقتدایی تصریح کرد: این عناوین در کمیتههای فنی دیده میشود. کاربریهای مختلف اعم از مسجد، محلهمحوری، عدالت و… باید در شهرسازی وارد شود و از سوی متخصصین هم دیده میشود.
رئیس بخش برنامهریزی و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو خاطرنشان کرد: شهرهای امروزی بهجای انسانمحوری به سمت ماشین محوری حرکت کردند و این مسئله از زمان ورود اتومبیل به کشور شکلگرفته است. ازاینرو بسیاری بافتهای شهری را تخریب کرده و محلات را از بین بردهایم.v
درباره نویسنده
نویسنده