پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

شهردار اصفهان: طراحی شهری مستلزم خلاقیت و نوآوری است

شهردار اصفهان گفت: امروز در سازندگی و طراحی شهری به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم و به دنبال انسان‌هایی می‌گردیم که ادراک و احساس قوی داشته باشند و بتوانند این ادراک را در معماری ما تجسم کنند و خالق مکان شوند.

علی قاسم‌زاده روز سه‌شنبه در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان افزود: باید با تفکر جوانانی همچون سازندگان و طراحان، فصل جدیدی را در تاریخ تحول اصفهان رقم بزنیم ؛ جهان هستی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم، در حال تغییر است و منتظر عزم اراده ما نخواهد ماند.
وی افزود: وقتی سخن از تغییر جهان هستی مطرح می‌کنیم به تبع آن باید معماری نیز تحول داشته باشد و بدین سبب  در برابر تغییرات و تحولات مستمر جهان هستی می‌توانیم سه موضع متفاوت داشته باشیم.
قاسم زاده ادامه داد: نخستین موضع آن است که در مقابل دنیای در حال تغییر و تحول مقاومت و در مقابل تغییر ایستادگی کنیم که این نمود تحجر است ؛ تجربه تاریخی نشان داده است که هرکسی بخواهد در مقابل تغییر بایستد، لاجرم زیر چرخ‌های تغییر خرد می‌شود.
شهردار اصفهان افزود: همچنین در مقابل تغییر یک حالت وادادگی و تسلیم داشته باشیم، خود را در جریان تغییر رها کنیم و بدون اراده با جریان تغییر حرکت کنیم  و نکته سوم تاکید دارد نه در مقابل تغییر بایستیم و نه اینکه خود را رها کنیم، بلکه این رویکرد ما را به ایجاد تغییر دعوت کند و پیشگام تغییر باشیم و مغلوب مکان و زمان نشویم.
قاسم‌زاده تصریح کرد: بحث جدی که اکنون روی میز کاری من قرار دارد، این است که اصفهان نوین یعنی چه،ما اصفهان نوین می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، اگر قرار شد اصفهان نوین بخواهیم آیا باید به‌طور کامل شبیه اصفهان قدیم باشد.
شهردار اصفهان افزود: در این دنیای پیوسته و در حال تغییر نباید شخصیت خود را گم کنیم، زیرا آنچه به ما هویت می‌دهد، شخصیت است و هر شهری به اقتضای عناصر هویتی خود شخصیتی دارد.
قاسم زاده گفت: اگر بتوانیم شخصیت شهر را بشناسیم، توانسته‌ایم اصفهان نوینی را طراحی کنیم که با شخصیت آن در تعارض نباشد؛ باید بتوانیم زبان نسل امروز را بفهمیم و با درک روایت شهر اصفهان و این روایت متصل را با ترجمان نسل امروز تبدیل به مکان، زمان و جذابیت‌هایی کنیم که برای آیندگان به یادگار بماند.
شهردار اصفهان ادامه داد: از هر نسلی انتظار می‌رود از خود چیزی به یادگار بگذارد و در تاریخ تحول اصفهان نیز باید نگاه و تغییر جدید وجود داشته باشد و در راستای شخصیت اصفهان به وقوع بپیوندد؛ باید روایت اصفهان را فهمید و قصه اصفهان را شناخت و طراحان و سازندگان نیز قصه اصفهان را متوجه شوند، باید زبان روایت اصفهان را از زبان مردم اصفهان درک کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان  نیز در ادامه این  اجلاس گفت : قوانین و مقررات معماری در توسعه شهرها وتبدیل انسان‌های شهر نشین به شهروندان و همچنین بالابردن کیفیت محیط شهری تأثیر بسزایی دارد و این درحالی است که قانون، شهر و تمدن سه همراه همیشگی هستند.

وحید مهدویان  افزود: هدف اصلی، ارتقای امنیت و کیفیت زندگی اجتماعی انسان‌ها است.
وی گفت: مهندسان و سازندگان بزرگترین بهره بردار این مقررات هستند و مسئولیت بیشتری را در این زمینه بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: در دوران معاصر با توجه به نقش دولت مرکزی و نقش مستقیم وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۰۰ آئین نامه، شیوه نامه و طرح در حوزه ساختمان تصویب و اجرایی شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مشروعیت حقوق شهروندی در ایران وجود ندارد و ساز و کاری برای حضور شهروندان در تصمیم گیری و انتخاب پیش بینی نشده است ، از این رو مهندسان در این زمینه نقش زیادی ندارد و این اجلاس در راستای تقویت حضور مردم هدف گذاری کرده است.
نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در حوزه ساختمان و معماری روز سه شنبه آغاز به کار کرد.

این اجلاس به مدت ۲ روز در محل سالن همایش مرکز تجاری ” سیتی سنتر” اصفهان برپاست.

ایرنا

درباره نویسنده