س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

شرط نوسازی خانه‌‌‌های ۵۰ متری

وزارت راه وشهرسازی شرط نوسازی خانه‌‌‌های ۵۰متری را بر اساس مصوبه جدید اعلام کرد. در حالی که پیش از این نوسازی واحدهای با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع امکان‌‌‌پذیر نبود اما بر اساس مصوبه‌‌‌ای که به تازگی با عنوان بسته تشویقی شهرسازانه به تصویب رسیده است، امکان نوسازی خانه‌‌‌هایی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع به شرط رعایت کلیه‌‌ ضوابط شهرسازی و معماری وجود دارد؛ البته این واحدها از ضوابط تشویقی موضوع این مصوبه برخوردار نخواهند شد.

اوایل آبان امسال شورای عالی معماری و شهرسازی سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌‌‌ای در بافت‌‌‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را به تصویب رساند. این مصوبه چهار گروه واقع در مناطق هدف بازآفرینی شهری را شامل می‌شود.

بر این اساس هرکس هر خانه‌‌‌ای با هر متراژی داشته باشد چنانچه امکان تجمیع نباشد برای نوسازی پروانه ساختمانی صادر خواهد شد. پیش از آن هم برای نوسازی و بهسازی واحدهای واقع در بافت‌‌‌های فرسوده تسهیلاتی شامل تخفیف حداقل ۵۰‌درصد عوارض صدور پروانه از سوی شهرداری‌‌‌ها و وام تا سقف ۴۵۰‌میلیون تومان (در اطراف حرم‌‌‌های مطهر چهار شهر مشهد، تهران، قم و شیراز ۶۰۰‌میلیون تومان) در دستور کار قرار داشت که به قوت خود باقی است.

در این مصوبه تبصره‌‌‌ای در نظر گرفته شده و قطعات مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع نداشته باشند، به شرط رعایت کلیه ضوابط شهرسازی، معماری و ساختمان، بدون برخورداری از ضوابط تشویقی موضوع این مصوبه، امکان دریافت پروانه ساختمانی را خواهند داشت.

ایسنا

درباره نویسنده