د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

سکونت ۳۲ درصد از جمعیت اراک در بافت ناکارآمد شهری

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک گفت: ۲۶ درصد از مساحت اراک را بافت ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد و حدود ۳۲ درصد از جمعیت شهر در این محله‌ها زندگی می‌کنند.

محمد ستوده‌نیا اظهار کرد: ۱۴محله ناکارآمد شهری در اراک وجود دارد که ۹ محله کوی امام علی، کوی امام سجاد، کوی ولیعصر، کوی امام رضا، خیابان مشهد، ۲۰ متری و ۳۰ متری میقان، ولی آباد و صالح آباد، قنات ناصری، کوی شهدای صفری و کوی حضرت ابوالفضل در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی و ۵ محله شامل کوی رودکی، کوی داوران، بافت مرکزی و ادبجو، کوی سنجان و کرهرود در محدوده بافت فرسوده هستند.

وی تصریح کرد: حدود ۹۷۰ هکتار از مساحت شهر اراک را باعت ناکارآمد شهری تشکیل داده که این مقدار شامل۴۲۰ هکتار بافت فرسوده، ۱۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۳۸۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی است و ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اراک افزود: مناطق یادشده در مجموع ۲۶ درصد از مساحت اراک را تشکیل می‌دهند و طبق آخرین آمارها حدود ۳۲ درصد از جمعیت شهر را در خود جای داده‌اند.

وی تاکید کرد: شهرداری در مداخله‌ای مستقیم پروژه فردین‌پور را در بافت فرسوده شهر با مساحتی بالغ بر ۷/۲ هکتار به انجام رسانده است.

این مسئول اظهار کرد: تخفیف عوارض و تراکم مازاد نیز از جمله مداخله‌های غیرمستقیم شهرداری در بازآفرینی شهری بوده و مجموعه شهرداری برای ترغیب به اخذ پروانه، تخفیف ۵۰ درصدی برای مجوزهای ساختمانی در نظر گرفته است. همچنین در طرح جامع جدید برای این مناطق افزایش تراکم در نظر گرفته شده است.

ستوده‌نیا تصریح کرد: موارد عمرانی دیگری از سوی معاونت عمرانی شهرداری در بافت ناکارآمد شهری در حال انجام است که شامل آسفالت، پله گذاری، جدول بندی، احداث ورزشگاه و… می‌شود.

وی بر لزوم تجمیع املاک در بافت ناکارآمد شهری تاکید کرد و گفت: اگر مالکان این اقدام را انجام دهند قطعا از ضوابط تشویقی در این خصوص بهره مند خواهند شد.

ستوه‌نیا افزود: یکی از اصلی ترین موانع و مشکلات در مسیر تجمیع املاک در سکونتگاه‌های غیررسمی، نداشتن سند مالکیت افراد در قسمت قابل توجهی از این اراضی است و در صورت حل این معضل می‌توان اقدامات حقوقی و قانونی خوبی در این اراضی صورت داد که موجب رونق ساخت و ساز در این مناطق خواهد شد.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده