د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

سکونت ۱۰ میلیون نفر در بافت ناکارآمد شهری کشور

رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری گفت:حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دربافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی شهر‌ها سکونت دارند.

آقای دقتی در نشست آموزه‌های زلزله بم و نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد در مراغه  گفت: وسعت بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور ۱۷۰ هزار هکتار است.

آقای دقتی افزود: در بافت‌های فرسوده، سکونت‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی کشور بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: برای نوسازی ومقاوم سازی خانه‌ها در بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی توسط وزارت راه وشهرسازی شامل وام ۳۵۰ میلیون تومانی و تخفیف ۵۰ درصد پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان ۲۵ درصد وسعت شهر‌های کشور بافت‌های ناکارآمد هستند افزود: بازسازی و مقاوم سازی خانه‌های ناایمن در بافت‌های فرسوده و سکونت گاه‌های غیررسمی نیازمند همکاری مردم برای تخریب و بازسازی خانه‌های ناایمن است.

رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری همچنین تصریح کرد: مقاوم سازی خانه‌های غیرمقاوم در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر‌ها به تنهایی از عهده دولت خارج است.

دراین نشست حدادیان سفیر شهر بم بر ضرورت مقاوم سازی واحد‌های مسکونی برای کاهش آسیب‌های زمین لرزه تاکید کرد و افزود: هزینه مشکلات اجتماعی و امدادی پس از زلزله بسیار بیشتر از مقاوم سازی خانه هاست.

رئیس اداره بازآفرینی شهری راه وشهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه وسعت بافت‌های ناکارمد دراستان ۶ هزار و ۲۴۸ هکتار است گفت: در بافت ناکارآمد استان حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ناایمن وجود دارد و یک میلیون نفر در آن‌ها سکونت دارند.

آقای فرقانی اضافه کرد: مصالح بکار رفته در خانه‌های این سکونتگاه‌ها غیراستاندارد و کوچه‌ها و معابر برای ارائه خدمات و امداد رسانی بسیار نامناسب است.

آقای محرم پور رئیس راه و شهرسازی مراغه نیز در این جلسه از صدور سند به واحد‌های فاقد سند در بافت‌های ناکارآمد مراغه خبرداد و گفت: شهروندان برای دریافت سند تا آخر سال اقدام کنند.

این نشست یک روزه با حضور جمعی از کارشناسان شهرسازی و انبوه سازان استان روز گذشته در شهرداری مراغه برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده