پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

سود تخلفات ساختمانی در تهران از جریمه آن بیشتر است

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: بررسی ها نشان داده عوارض خلاف در تهران متری ۶ میلیون تومان است در صورتی که همان ملک را متری ۲۰۰ میلیون تومان می فروشند یعنی با اینکه خلافکار جریمه می شود، اما باز هم نفع زیادی می برد.

به گزارش ایرنا مهدی عباسی روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران  از کم بودن هزینه تخلف در مقایسه با نوع تخلف در شهر انتقاد کرد و گفت: تخلف به‌نحوی است که متری ۶ میلیون تومان عوارض دریافت می‌کنیم اما سازنده همان تخلف را متری ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروشد؛ یعنی میزان انتفاع فرد متخلف در این حوزه عدد قابل توجهی است در حالی که شهرداری عوارضی ناچیز می گیرد.

وی با بیان در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری فقط تخلف پرهزینه می‌شود، گفت: زمانی که کسی تخلف ساختمانی دارد، خودش پذیرفته که پرونده خود را در شهرسازی قفل کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز و در جریان چهل و سومین جلسه خود، «اصلاحیه ماده ۵ اصلاحی مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا» را در دستور کار قرار دادند.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه جریمه تخلفات ساختمانی باید بالاتر از این باشد که افراد به دنبال تخلفات نروند، گفت: تعیین تکلیف نشدن این موضوع به شهر خسارت می زند و این اشکال از ما است که در قانون‌گذاری نتوانستیم روزنه‌های بروز تخلف را بگیریم.

از سوی دیگر علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران هم با اشاره به یک تخلف ساختمانی در محله سعادت‌آباد، گفت: در این پروژه با وجود جریمه سازنده و همچنین هزینه ساخت، شخص متخلف ۵۰ میلیارد تومان منتفع شده است.

وی خواستار تلاش شورای شهر و شهرداری برای جلوگیری از جولان متخلفان ساختمانی در شهر تهران شد.

بلاتکلیفی ۵۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران

سیدمحمد آقامیری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از بلاتکلیفی ۵۰ هزار پرونده‌ در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری گلایه کرد و گفت: بسیاری از این پرونده ها بلاتکلیف مانده اند زیرا دستور قلع و قمع صادر شده اما شهرداری نمی تواند آن را اجرا کند.

وی تخلفات ساختمانی در ساخت و سازها را تضییع کننده حقوق شهرداری و شهروندان دانست.

به گزارش ایرنا، در نهایت اعضای شورای شهر این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی معماری و شهرسازی ارسال کردند.

معافیت پرداخت عوارض پروانه ساخت برای خانواده شهدا و ایثارگران 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با تصویب «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک در شهر تهران و برخی مصوبات مرتبط با عوارض صدور پروانه ساختمانی، نظارت فنی و پارکینگ محله‌ ای» خانواده شهدا و ایثارگران را از پرداخت عوارض پروانه ساخت، معاف کردند.

همچنین اعضای شورا امروز، «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک در شهر تهران و برخی مصوبات مرتبط با عوارض صدور پروانه ساختمانی، نظارت فنی و پارکینگ محله‌ ای» را در دستور کار قرار دادند.

براساس ماده هفتم این لایحه، خانواده شهدای مدافع سلامت (والدین، همسر و فرزندان) به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانواده شهدای آتش نشان به تایید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری، معلولان (والدین، همسر و فرزندان) با تایید سازمان بهزیستی کشور، از پرداخت این عوارض معاف شدند.

همچنین زنان سرپرست خانوار به تایید سازمان بهزیستی کشور، نخبگان علمی به تایید بنیاد ملی نخبگان کشور، جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، اسرا، مفقودالاثرها (والدین، همسر و فرزندان) به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، رزمندگان حداقل با سابقه ۶ ماه حضور در جبهه و خانواده جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر (والدین، همسر و فرزندان) به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، بیماران خاص و خانواده ایشان (والدین، همسر و فرزندان) به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز مشمول این ماده می شوند.

گروه بعدی، خانواده‌های با حداقل سه فرزند کمتر از ۲۰ سال (دختر و پسر)، کارمندان، کارگران رسمی و قراردادی شهرداری تهران و سازمان‌های و شرکت‌های تابعه با حداقل پنج سال سابقه کار ممتد و کارکنان بازنشسته به تایید اداره کل سرمایه انسانی به صورت شخصی و یا عضویت در شرکت تعاونی مسکن وابسته به شهرداری و یا سازمان‌ و شرکت‌های تابعه برای یک بار از پرداخت عوارض صدور پروانه ساخت معاف خواهند بود.  

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰ رای اصلاحیه این مصوبه را تصویب و تایید کردند.

ایرنا

درباره نویسنده