ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

سه بنای قدیمی لرستان واجد ارزش تاریخی شناخته شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: خانه‌های تاریخی «شفیعی» و «دُرافشان» خرم‌آباد و حمام «آق‌بلاغ محمدولی» ازنا واجد شرایط ارزش تاریخی، فرهنگی شناخته شدند.

به گزارش از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، عطا حسن پور اظهار کرد: با توجه به تفویض اختیار وزارت میراث‌فرهنگی به استان‌ها مبنی بر واجد ارزش شناختن آثار تاریخی فرهنگی هر استان، این اقدام در خصوص آثار تاریخی لرستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه واجد ارزش شناخته شدن سه اثر تاریخی مذکور به استاندار لرستان نیز ابلاغ شده است افزود: از تاریخ ابلاغ واجد ارزش بودن، این آثار تحت نظارت و حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار گرفته است و هر گونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی آثار باید با تایید و نظارت این اداره‌کل صورت گیرد.

حسن‌پور بیان داشت: خانه تاریخی «شفیعی» در محله «درب دلاکان» خرم‌آباد، میان کهنسالان به خانه «سادات» شهرت دارد که دارای مشخصه‌های معماری قاجار بوده و به صورت حیاط مرکزی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: خانه «دُرافشان» نیز در دوره قاجار و پهلوی اول به مساحت حدود ۴۴۳ مترمربع و حیاط مرکزی در محله «حکیم‌آباد» بنا شده که در دهه‌های اخیر به چند قسمت تقسیم و اکنون تنها بخشی از جبهه جنوبی آن به مساحت ۸۹ مترمربع مشهور به خانه دُرافشان، باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص حمام «آق‌بلاغ محمدولی» ازنا نیز گفت: «آق‌بلاغ» یک نام آذری یا ترکی‌است که از زمان استیلای سلسله تیموریان تا سلجوقیان بر این منطقه، اسامی ترکی روی این روستا و چند روستای دیگر باقی مانده است.

حسن‌پور تاریخچه این اثر را با توجه به شیوه ساخت و مصالح به کار رفته در بنا و همچنین گفته اهالی روستا متعلق به اواخر دوره قاجاریه دانست و افزود: اهالی روستا اذعان دارند در گذشته این حمام هر هفته ۲ روز در اختیار ۲ نفر از بزرگان و خوانین منطقه به نام‌های «محمدولی‌خان» و «لطیف‌خان» بوده و بقیه روزها بین مردم این روستا و روستاهای مجاور به صورت مشترک استفاده شده است.

ایرنا

درباره نویسنده