پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

سرای روشن بنایی با سبک معماری گوتیک

سال ۱۳۱۱ بود که بنایی با الهام از سبک معماری «گوتیگ»(از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی در دنیای معماری است که به عنوان یک سبک مذهبی شناخته می شود) در خیابان مروی ساخته شد. ساختمانی که امروز به یکی از آثار تاریخی مهم پایتخت و مرکز تجاری پرفت و آمد تبدیل شده و نامش «سرای روشن» است.

معماری باشکوه سرای روشن در طی سال‌ها تخریب شده بود تا اینکه در دهه هفتاد توسط «مهندس صفامنش» از معروف ترین مهندسان ایرانی بازسازی شد و چهره زیباتری به خود گرفت. این بنا تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است. تصویر اهورا مزدا در بنای این ساختمان نماد دوره هخامنشیانی است  و تزیینات ستون‌ها و مجسمه‌ها از معماری اروپایی الهام گرفته شده است.ایوان‌ها و ستون‌های بسیار بلند عمارت هم از شاخصه‌های مهم زیباشناسی بنا به شمار می‌رود.

نمادهایی که بر پیکره این بنا حک شده همگی حامل پیامی مهم از گذشته دور هستند؛تصاویری چون خورشید بالدار، پیکر بالدار، تزئینات و طرح های رنگارنگ و جذاب. با قدم زدن در عمارت سرای روشن به خوبی می توانید تاریخ یک قرن پیش را از نزدیک مشاهده کنید. تزئینات آجری دیوارهای بیرونی و داخلی این بنا، نمونه‌ای دیگر از معماری هنرمندانه ایرانی است.بازار سرای روشن از چند مغازه و حیاط بزرگ تشکیل شده که باوجود مرمت و بازسازی هنوز ردپای تاریخ به خوبی در آن مشهود است. این بازار زیرزمینی بسیار بزرگی دارد که به انبار تبدیل شده است. معماری باشکوه و خاص این بنا باعث شده تا گردشگران بسیاری به عنوان یکی از جاذبه‌های تهران قدیم از آن بازدید کنند. این عمارت در میانه خیابان ناصر خسرو و در نزدیکی کوچه مروی قرار دارد.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده