د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

سبک مصری در طراحی داخلی

دکوراسیون داخلی به سبک مصری یکی از سبک‌های سنتی است که شما را به یاد مصر باستان می‌اندازد. وقتی اسم از مصر به میان می‌آید، شاید ناخودآگاه به یاد اهرام مصر و مومیایی اجساد و اتفاقات خارق‌العاده پزشکی و معماری آن بیفتید. به یاد مجسمه‌های غول پیکری که جلوی معابر ساخته شده‌اند و یا نشانه‌های پر رمز ‌و ‌رازی که بر روی دیوارهای معابد و اهرام حکاکی شده‌اند.
گذشته از معماری خارق‎العاده‎ی این اهرام، در کل مردم مصر اهمیت زیادی به تزئینات می‌دادند و همواره در خانه‌های خود از تصاویر حیوانات، گیاهان و گل‎ها جهت آراستگی فضا استفاده می‌کردند. در معماری مصر ستون‌های منقش و متعددی به چشم می‌خورد. تصاویر هنری بسیاری بر روی دیوارها حکاکی می شود و شامل گرایشات مذهبی و مقدس مردم می‎باشد، که با طرح‎های برجسته، سفال و آجرهای صیقل داده شده نیز تزئین می‎گردد. در رنگ‌آمیزی دیوارها از رنگ‌های طبیعی (خنثی، زرد روشن و…) استفاده می‌شود. براساس این سبک فضای داخلی خانه باشکوه و رنگارنگ طراحی می‌شود.

این طور میتوانیم بگوییم که فرهنگهای دیگر، برخی از نمادهای خود را از فرهنگ مصری گرفته اند. در قرن ۱۹، در معماری داخلی و خارجی میتوانیم سمبلهایی از مصر را مشاهده کنیم. ایده های طراحی داخلی به سبک مصری شامل نمایشی از خصوصیات گرم و رنگهای روشن است که تداعی کننده شن و خورشید است. آنها میتوانند توسط سایه های تیره تر مانند مشکی یا شکلاتی تکمیل شوند.

مردم مصر همواره در خانه‌های خود از تصاویر حیوانات، گیاهان و گل‎ها جهت تزئینات داخلی استفاده می‎کرده‎اند. در این سبک به کارگیری عناصر طبیعی رواج دارد. قراردادن ساقه‌های پاپیروس در گلدان‌هان سفالی بلند، نقش بسزایی در زیبایی دکوراسیون مصری ایفا می‌کند.
مطابق این سبک، مبلمان زیادی از جمله میز، صندلی، نیمکت، مبل، تعداد زیادی رختخواب و تخت‌‌های روان با سایبان و … در خانه‌ها و کاخ‌ها قرار می‌گیرند. در منازل مصری، صندوقچه و جعبه‌‌هایی برای نگهداری اشیاء با ارزش، جواهرات و پارچه‌‌های اصیل و گران‌‌قیمت قرارداده می‎شود.

در این سبک زوایای گرد شده و قوس‌دار و طاقچه‌های مختلف در طراحی داخلی فضا کاربرد دارند. کف‌پوش حصیری، مجسمه ملکه‌مصر (Nefertiti) و تقارن‌های دقیق هندسی یادآور معماری باستانی مصر است که برای طرفداران این سبک فضای دلنشینی را ایجاد می کند.
تقارن‎ها محدود به طراحی داخلی فضا نمی‌شود، بلکه مبلمان‌ها نیز به‌صورتی جانمایی می‌گردد که تقارن حفظ شود. در این سبک توجه زیادی به جزئیات مبلمان می‎شود و آن را با حکاکی‎های هنرمندانه و استفاده از انواع چوب تزئین می‌کنند. همچنین طلاکاری و لعاب‌های‌ رنگی در این سبک به‌وفور دیده می‌شود و از همین شیوه نیز برای مبلمان‎ها استفاده می‎شود.

رنگهایی که در این سبک به کار برده میشود عمدتا منشا طبیعی دارند که یک هارمونی را بین رنگهای قرمز، زرد و آبی حفظ میکند. برای برجسته شدن باید سبز، مشکی و سفید را در طراحی به کار برد. مبلمان در سبک مصری اغلب در رنگهای قرمز تیره و مشکی است. از نظر شکل مستطیلی بوده و عمدتا از چوب تیره، سدر و بامبو ساخته شده است.
ایده های طراحی داخلی به سبک مصری میتواند شامل دکوریهای فلزی تزئین شده، شیشه و سفال باشد. اثاثیه و لوازم داخلی معمولا از چرم ساخته شده. چرم و خیزران در طراحی مبلمان به سبک مصری بسیار معمول است. قسمتهایی نظیر آرک ها، طاقچه و ستون در این سبک به کار میرود که حال و هوایی شاد و عالی را خلق میکند. شما میتوانید این المانها را به شیوه مدرن نیز به کار برید.

درباره نویسنده