د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

سازه‌های آبی شوشتر؛ مظهر معماری کهن ایران زمین +عکس

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پلها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستن که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند

ما ایرانیان در کشوری زندگی می‌کنیم که از گذشته تا به امروز به لحاظ ساختار معماری بی نظیرش در جهان شناخته شده است.

 یکی از دوره‌های تاریخی ایران که در مورد معماری آن بسیار زیاد می‌توان صحبت کرد، عصر هخامنشیان است. به جز تخت جمشید و شکوه بی همتایش، در گوشه و کنار کشور ایران بنا‌های حیرت انگیز فراوانی وجود دارد که با دیدن آن‌ها غرق در حیرت می‌شویم.

سازه‌های آبی  شهر شوشتر با ساختار حیرت انگیزش در گوشه‌ای از استان خوزستان نظر بسیاری از گردشگران و توریست‌ها را به سمت خود جذب کرده است. سازه‌های آبی شوشتر با حفظ شکوه گذشته خود، یکی از افتخارات مردم ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.  

 از این محوطه تاریخی و بی نظیر، به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی دنیا پیش از انقلاب صنعتی نام برده اند. این سازه آبی که از آثار بی بدیل دوره هخامنشی محسوب می‌شود، اطلاعات و آمار خوبی را از ایران باستان در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین این اثر با توجه به زمان ساخت و دوره‌ای که در آن بنا نهاده شده است، از شاهکار‌های فنی و مهندسی در جهان به شما می‌رود.

در واقع شاید بتوان گفت این مجموعه را باید موزه زنده صنعت آب ایران باستان نام گذاری کرد که سندی بر اثبات دانش بسیار پیشرفته ایرانیان در علوم آب در گذشته بوده است. یکی از مواردی که شگفتی بسیاری از افراد را در بر می گیرد، نحوه کار کردن این مجموعه است که در ۱۷۰۰ سال پیش با ابزارهای آن زمان چیزی نبوده است که به راحتی بتوان از کنارش گذشت.  

سازه های آبی شوشتر نشان دهنده این موضوع هستند که چقدر اقوام باستانی ایران، به سیستم توزیع آب و البته صرفه‌جویی در مصرف آن اهمیت می‌دادند. معماری و مقاومت این بنا در طی این سال‌ها، یکی از ویژگی‌های بارز و منحصربه‌فرد آن است. 

از آثار شاخص سازه های آبی شوشتر می توان  به بند میزان، برج کلاه فرنگی، رودخانه دست کند گرگر، پل بند گرگر ، بند شرابدار ، از بندهای مهم سازه ، بند دختر ، نماد الهه آب‌ها ومجموعه آبشارها و آسیاب های آبی اشاره کرد.

بند ماهی بازان شوشتر یا بند خداآفرین یکی از بندهای طبیعی در این منطقه است که بر اساس شواهد به دست آمده در زمان حفر رودخانه گرگر ساخته شده است. پل بند شادروان از دیگر قسمت های مجموعه عظیم سازه های آبی شوشتر است .

بازدید از همه جاذبه‌های سازه آبی شوشتر به ساعت‌ها زمان احتیاج دارد. این منطقه دارای جاذبه‌های بسیاری است که در میان آثار جهانی مهم قرار دارند. حفاظت از این بناهای تاریخی، عهد نانوشته‌ی ما با سرزمینمان است.

 
 
صداوسیما

درباره نویسنده