د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

ساخت محله الگو با معماری سبز

در تهران محله الگو ایجاد می‌شود.

خبری که برای اولین‌بار توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران رسانه‌ای و نخستین شهرک یا محله الگو در منطقه ۱۹ کلنگ‌زنی شد؛ محله‌ای که به‌گفته مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران قرار است باهدف نوسازی شهری متناسب باهویت معماری ایرانی – اسلامی اجرایی شود و قطعاً در آن از معماری سبز هم استفاده خواهد شد.

هدایت در توضیح بیشتر معماری سبز گفت که این معماری برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار است و در این نوع معماری از مصالحی، چون چوب، بلوک‌های کاهی و… استفاده می‌شود.

هدف از ایجاد ساختمان‌های سبز بهبودیافتن وضعیت آب‌وهوا، جلوگیری از اتلاف انرژی در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و… است. تأمین سرانه‌های هفت‌گانه در کنار سکونتگاه‌ها هم هدف دیگر اجرای طرح محله الگوست و مدیریت شهری آن را راهکاری برای کاهش بار ترافیک و آلودگی هوای پایتخت می‌داند.

آنطور که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تشریح کرده: «محله‌های الگو در اراضی وسیعی اجرا می‌شود تا بتوانیم در آن‌ها همزمان با احداث مسکن بخشی از فضا را به تأمین سرانه‌های خدماتی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی و… اختصاص دهیم. با چنین رویکردی فرایند دسترسی به این امکانات در سکونتگاه‌ها فراهم می‌شود و میزان سفر‌های درون‌شهری کاهش می‌یابد و در نتیجه ترافیک کم می‌شود.» تعیین فضا‌های جمعی و تعاملی مشترک در مقیاس‌های مختلف، تأمین حیاط در طبقات و… امکانات پیش‌بینی‌شده در محله‌های الگو هستند.

 

پیش‌بینی ۷ محله الگو در تهران

در سال‌های اخیر بی‌توجهی به برخی از محلات قدیمی مانند نفرآباد (منطقه ۲۰) سبب کوچ بومی‌ها از این محله شده است و مدیریت شهری با اجرای طرح محله الگو قصد بازگرداندن ساکنان قدیمی و افزایش زیست‌پذیری در محلات را دارد.

هدایت با تأیید این مطلب تأکید کرد: «ایجاد محله‌های الگو در ۷ منطقه پیش‌بینی‌شده است که ۳ منطقه (۴، ۱۹ و ۲۱) در اولویت هستند و نخستین شهرک هم در منطقه ۱۹ و به مساحت ۱۲ هکتار کلنگ‌زنی شده است. البته از نفرآباد منطقه ۲۰ هم می‌توان با عنوان شهرک الگو یاد کرد؛ چراکه در این محله هم برای ۳۳ پروژه مسکونی همزمان ۷ پروژه خدماتی اجرایی و در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاهد سکونت و پویایی محله خواهیم بود.» به‌گفته او، در محله‌های الگو احداث ۱۹۵۰ واحد مسکونی هدف‌گذاری شده است.

 

استفاده از ظرفیت‌های نوین

استفاده از ظرفیت تکنولوژی‌های نوین مصالح و ساخت، فناوری‌های هوشمند و مدیریت منابع و انرژی و… از ویژگی‌های محله الگو هستند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این مطالب تأکید کرد که با بهره‌گرفتن از این ظرفیت‌ها تلاش شده علاوه بر پاسخگویی به نیاز‌های کنونی شهروندان نیم‌نگاهی هم به مطالبات نسل‌های آینده شود. همچنین در این شهرک‌ها پاسخگویی به نیاز ساکنان از طریق همکاری و شهروندمداری محقق خواهد شد.

شهرداری تهران

درباره نویسنده