پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار مشمول۱۲۰۰ شهر می‌شود

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ۱۲۰۰ شهر بر اساس طرح جامع مشمول ساخت خانه های یک طبقه یا دوطبقه هستند که باید واگذاری اراضی این شهرها برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شود. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن  در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در برخی استان‌های کم برخوردار بسیار چشمگیر است.

وی درباره اهمیت مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: این شورا به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود و به لحاظ قوانین، مصوبات این شورا  الزام اجرایی دارد و برای همه مدیران کل لازم‌الاجراست.

به گفته مالواجرد، بر اساس آمارها پیشرفت همه مراحل طرح نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر سرعت چشمگیری یافته و نقطه قوت طرح نهضت ملی مسکن، فنی و کارشناسی بودن همه مراحل این طرح در شناسایی و تامین اراضی و احداث شهرک‌ها و واحدهای مسکونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره احداث شهرک‌ها گفت: بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره تراکم‌ زمین‌ها و تاکیدات انجام شده برای جلوگیری از مشکلات رخ داده در مسکن مهر، در شهرهایی که طرح جامع شهر به ساخت یک طبقه یا دوطبقه واحدهای مسکونی اشاره کرده، باید واگذاری اراضی برای ساخت واحدهای مسکونی بر اساس همان طرح انجام شود. 

وی افزود: برای آنکه بدانیم مصوبه شورای عالی شهرسازی مشمول چه شهرهایی می‌شود، بررسی ‌هایی انجام شد که طبق آن، از حدود یک‌هزار و ۴۴۲ شهر، تقریبا یک هزار و ۲۲۰ شهر مشمول ساخت مسکن ویلایی و زیر دو طبقه می‌شوند.

مالواجرد در ادامه خاطر نشان‌کرد: خطر سوداگری‌ به بهانه اجرای قانون جهش تولید مسکن در شهرهای خوش آب و هوا که ارزش زمین‌های آن‌ها بالاست، وجود دارد و در این موارد باید مراقبت‌های ویژه برای عرضه زمین و ساخت واحدهای ویلایی به واجدین شرایط مدنظر قرار گرفته شود.

وی در خصوص بافت فرسوده خاطر نشان کرد: تقریبا یک چهارم مساحت همه شهرها در بافت فرسوده است و متاسفانه طی سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته و حاشیه نشینی نیز افزایش یافته است، به همین‌ منظور بسته تشویقی در خصوص نوسازی بافت فرسوده در شورای عالی شهرسازی مصوب شده و به کل کشور ابلاغ شده است که در آن ضوابط عام برای تشویق دیده شده است و باید بیشتر مورد استقبال برای اجرا قرار گیرد.

مالواجرد همچنین توصیه کرد که مدیران کل استان‌ها می‌توانند بر اساس این ضوابط عام با توجه به شرایط شهرها ضوابط خاصی نیز در نظر بگیرند و در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ناپایداری قابل توجه ساختمان‌ها در بافت فرسوده اظهار کرد: باید برای نوسازی و همچنین افزایش خدمات بافت فرسوده با پشتیبانی اراضی الحاقی اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

وی درباره پهنه بندی حریم نیز گفت: برنامه‌ریزی برای حریم اهمیتی به اندازه محدوده دارد.

مالواجرد درباره اهمیت شهرک‌سازی نیز گفت: به دنبال آن هستیم که برخی شهرک سازی‌ها در برخی شهرها نزدیک مراکز صنعتی غیر آلاینده و پاسخگوی کارکنان شاغل در این مراکز باشد.

درباره نویسنده