ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

ساختمان قدیم اداره بندر و کشتیرانی خرمشهر

حفاظت از آثار گذشتگان نه به‌ عنوان پدیده‌های نمادین بلکه به دلیل شناخت سیر تحول و تکامل تاریخ شهرسازی و شهرنشینی اهمیت و ضرورت دارد. ساختمان قدیم اداره بندر و کشتیرانی خرمشهر یکی از بناهای ارزشمند، هویت ساز و بسیار موثر در مسایل استراتژیک خرمشهر و همچنین دوران دفاع مقدس بوده که به منظور تاب آوری بیشتر به مناسبت روز سوم خرداد، سال گذشته(۱۳۹۹) در لیست آثار ملی دفاع مقدس این شهرستان به ثبت رسید.

این ساختمان ارزشمند در سال ۱۳۳۴ ه.ش. با الهام از سبک معماری شیکاگو، در مجاورت اسکله‌های موجود در اروندرود احداث شده و در سال در سال ۱۳۴۰ ه.ش. به‌ عنون یک ساختمان کاملا مدرن اداری تجهیز شده و مورد استفاده قرار گرفته است. آغاز مدرنیسم را می‌توان از مکتب شیکاگو یا رئالیسم دانست. مکتب شیکاگو منشور اولیه‌ی معماری مدرن است که در این دوره برای اولین مرتبه ساختمان‌های بلند با اسکلت فلزی و پنجره‌های عریض طولی احداث شدند.

در این سبک سعی شده از فرم‌های پیچیده‌ی دوران گذشته دوری شود و فرم‌هایی خالص طراحی و اجرا شوند که وحدت میان سازه(استراکچر) و فرم را نمایان سازند. مهمترین ویژگی این سبک وحدت بین فن و معماری است که در ساختمان اداره بندر خرمشهر به وضوح دیده می شود. نوشته‌های حک شده بر روی دیوارهای این بنای ۶۴ ساله، گویای این است که، هم نیروهای خودی و هم دشمن از این محل به‌ عنوان سنگر استفاده نموده‌اند.

این ساختمان در زمان اشغال خرمشهر مقر نیروهای بعثی بوده و در دوران مقاومت ۴۵ روزه، پس از آزادسازی خرمشهر و در طول دوران جنگ تحمیلی به‌ عنوان سنگر رزمندگان اسلام مورد استفاده قرار گرفته است. طرح باز زنده سازی و احیا این بنای ارزشمند با هدف توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند در سال ۱۳۹۵ توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان خرمشهر تهیه شد که مبنی بر این طرح، کاربری پیشنهادی برای بنای ارزشمند ساختمان اداری قدیم بندر خرمشهر “موزه ی دریا و تاریخ دریا نوردی” در نظر شده که اجرای این طرح می تواند تاثیرهای چشمگیری در توسعه صنعت گردشگری اروند رقم بزند.

برنا

درباره نویسنده