پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

ساختمانی در قلب تهران که برندۀ جایزۀ جهانی شد

«فستیوال جهانی معماری» که یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالانۀ معماری در دنیاست، امسال طی سه روز از ۲۹ نوامبر تا یکم سپتامبر در سنگاپور برگزار شد. در روز دوم این فستیوال فهرست برندگان جوایز امسال در حوزه‌ها مختلف معماری اعلام شد.

فرادید| تعداد ۱۸ پروژه در شاخه‌های مختلف عناوین برتر این رقابت را کسب کردند که در بخش ساختمان‌های بازسازی شده یا دارای «افزونه» (retrofit)، یک پروژۀ ایرانی که در خیابان هانری کربن تهران انجام شده است عنوان نخست را کسب کرد.

به گزارش فرادید؛ این ساختمان سه طبقه که دارای کاربری‌های مختلف مسکونی و خرده‌فروشی بوده است، در اصل در دهۀ ۱۳۱۰ شمسی و در دورۀ پهلوی اول ساخته شده و بعد از انقلاب اسلامی توسط مالکان رها شده بود.

PG-32-683x1024

در جریان بازسازی، دو واحد مسکونی ۱۷۰ متری طبقات اول و دوم به شش واحد ۶۰ تا ۱۲۰ متری تبدیل شدند و واحد مسکونی طبقۀ همکف نیز به یک فضای اداری تبدیل شد. ۵ مغازۀ خرده‌فروشی طبقه همکف نیز تبدیل به کافه، شیرینی‌فروشی و فروشگاه هنری شدند.

01-1024x768

اما افزونۀ اصلی به این بنا یک گالری با رنگ متفاوت است که روی پشت بام بنا اضافه شده است و با حجم مکعبی خود احساسی از سکون و آرامش را به بیننده القا می‌کند.

vast-gallery-and-artist-residency-persian-garden-studio_40

راه دسترسی به این گالری نیز، علاوه بر آسانسور، از طریق یک پلکان بیرونی افزوده‌شده میسر می‌شود. این پلکان را می‌توان منحصربه‌فردترین افزونۀ این بنا و امضای اصلی این بازسازی به شمار آورد. این پلکان ضمن اینکه بالکن‌های بنا را به یکدیگر متصل می‌کند، نمایی باز و زیبا از محله را نیز به افرادی که از آن بالا می‌روند نشان می‌دهد.

vast-gallery-and-artist-residency-persian-garden-studio_48

به گفتۀ طراحان پروژه، مجاورت این سازۀ آهنی با بنای موجود، علاوه بر تاکید بر وجود گالری در پشت‌بام، اهمیت تعامل با محیط اطراف در یک زندگی شهری برونگرا را به نمایش می‌گذارد.

vast-gallery-and-artist-residency-persian-garden-studio_49

vast-gallery-and-artist-residency-persian-garden-studio_53

درباره نویسنده