ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

ساختار جدید شهرها باید با معماری اصیل اسلامی ـ ایرانی همخوانی داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، معماری اصیل اسلامی و ایرانی را از شاهکارهای بزرگ هنری خواند و گفت: معماری مدرن امروز بدون توجه به اصالت، فرهنگ و سنت مانند درخت بی ریشه‌ای است که هیچ اصالت یا وابستگی فرهنگی به آن منطقه ندارد.

 محمدحسین رنجبر در همایش معماری «بندر لافت در آینه زمان» که با حضور معماران سرشناس، استادان دانشگاه و دانشجویان این رشته با هدف شناخت بیشتر معماری بنادر تاریخی بندرلافت و بندرکنگ در دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد با اشاره به قدمت تاریخی این دو بندر و سازه های معماری بسیار پیشرفته با بادگیرهای بی نظیر افزود: توجه به اینکه مدت ها در جزیره قشم در کسوت معلمی خدمت نموده ام و به تمام بنادر و روستاهای این جزیره سفر کرده ام بدون شک بندر لافت یک بندر بی نظیر و بی مانند است که عدم توجه به آن موجب تخریب این بندرتاریخی شده و می رود تا معماری های مدرن بی هویت، خود را جایگزین این معماری اصیل و زیبا کند.

وی در ادامه گفت: یکی از بزرگترین منابع مالی در جهان، صنعت توریسم و جذب گردشگر است که متاسفانه ما از این مهم غافل مانده ایم و همین بی اعتنایی موجب تخریب و از بین رفتن بافت های تاریخی شهرها و اماکن زیبا ی گردشگری شده است که باید مورد بازبینی و توجه مجدد قرار گیرد.

رنجبر با بیان اینکه، بادگیرهای زیبا و منحصر به فرد بندرلافت به همراه چیدمان معماری شهر در کنار چشم انداز جنگل و دریا، تمام زیبایها و مواهب الهی را یکجا در خود جای داده و اگربه عنوان یک منبع بزرگ گردشگری مورد توجه قرار گیرد می تواند در حوزه گردشگری درآمد و رونق فراوانی را عاید این منطقه کند.

ساختار جدید شهرها باید با معماری اصیل اسلامی ـ ایرانی همخوانی داشته باشد

این عضو هیئت علمی دانشگاه از متخصصان، استادان و دانشجویان معماری خواست تا در ساخت و سازها، توجه به معماری اسلامی و ایرانی را به عنوان یک نماد هنری و فرهنگی فراموش نکنند و با توجه به اقلیم، فرهنگ و سنت هر منطقه در بزرگنمایی آثار برجسته معماری همت کنند.

شهردار بندر تاریخی لافت: نیز در این همایش با اشاره به بافت تاریخی و چیدمان معماری شهری این منطقه گفت: هر شهری پیامی مخصوص خود را دارد که این پیام ها حامل فرکانس هایی هستند که توسط مردم آن منطقه که با فرهنگ و سنت آن بزرگ شده اند بهتر و بیشترقابل جذب و درک است زیرا هر شهری علاوه بر چیدمان معماری شهری از جنبه های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی نیز با سایر جاها متفاوت است و این تفاوت ها می تواند هم زیبا و هم موجبات ترسیم نگاهی جدید را فراهم سازد.

محمد آتشین ماه در ادامه گفت: مطالعه مدل مدیریت شهری باید مختص همان شهر پیاده سازی و اجرا شود از جمله فضای سبز مراکز درمانی، ورزشگاه‌ها، مراکز تفریحی، مراکز خرید و … باید بر اساس فرهنگ و هویت شهری شکل بگیرد.

وی با بیان توجه به منظر و مدل های مختلف معماری افزود: در معماری توجه به مدل های پیاده شده هر منطقه با هم کاملا متفاوت است مثلا مدل شهری بندر لافت با بندر کنگ متفاوت است همانگونه که شیراز با اصفهان متفاوت است و این مهم می تواند منشا فکری، فرهنگی و سنتی داشته باشد که با توجه به اقلیم هرمنطقه شکل گرفته و تا امروز نیز ماندگار شده است.

شهردار بندر لافت با بیان اینکه در این شهر ۹۹ بادگیر وجود دارد که هیچ کدام شبیه هم نیستند و این یکی از مشخصه های شاخص بندر تاریخی لافت و تفاوت در نوع معماری است افزود: هوشمندی شامل مدیریت در انرژی آب، انرژی باد و مدیریت شهرسازی می شود که همه این شاخصه های با توجه به معماری منحصر به فرد در معماری سنتی آن به اوج خود رسیده است.

وی در پایان اضافه کرد: برای شناساندن و شناخت بهتر این بندر تاریخی در آینده نزدیک برنامه های مختلفی را تدارک دیده ایم که برنامه «شب لافت» در دیماه امسال، یکی از آن برنامه ها ی جذاب خواهد بود که نیاز است تا مشارکت صاحب نظران، اساتید دانشگاه و متخصصان این حوزه را در آن داشته باشیم.

امام جمعه اهل سنت بندر لافت نیز در این همایش با اشاره به معماری خاص و منحصر به فرد این منطقه گفت: فردی که از شهر دیگر یا جغرافیای دیگر به شهر دیگری سفر کند یا بدون شناخت مسئولیت ترمیم و بازسازی آن شهر را به عهده بگیرد بدون شک نمی‌تواند آن شهر را بسازد، زیرا آگاهی از فرهنگ بومی منطقه در کنار نوع نگاه معماران بومی به بوم شناسی منطقه برای شخص جدید غیر قابل درک است و این مهم نشان می دهد که برای ساخت یک مجموعه باید از معماران محلی آن منطقه بهره گرفته شود.

سید احمد پوازی با اشاره به چند مورد در خصوص معماری سنتی افزود : در بندر تاریخی لافت موج شکن های طبیعی وجود دارد که به شکلی پناهگاه لنج ها و قایق ها به شمار می رود و بادهایی که از دریا به سوی این منطقه حرکت می کنند در برخورد با این موج شکن ها به جنگل های طبیعی حرا می رسند و بعد از فیلتر شدن هوا وارد بادگیر ساختمانها می شوند و در مطبوع سازی هوا تاثیر به سزایی دارند که این شاخصه شاید در ذهن معماران غیر بومی خطور نمی کند.

این شخصیت دینی و مذهبی تاکید کرد: فردی که در مرکز ایران یا سایر شهرها تحصیلات معماری کرده باشد اگر متخصص شهرسازی هم باشد نمی‌تواند کار اجرایی در لافت انجام دهد چون با معماری بندرلافت بیگانه است و نیازها و اولویت این شهر را خوب نمی شناسد و در عمل نیز نمی تواند ایده های قابل قبول برای معماری این منطقه ارائه کند.

امام جمعه اهل سنت بندر لافت با تاکید بر اینکه، این شهر نیاز به نگهداری و بازسازی دارد گفت: معماران جوان و بومی منطقه باید با فرا گیری علوم نوین معماری با الهام از معماری سنتی و بومی منطقه، که از نزدیک در بین مردم بوده اند و آنجا زندگی کرده اند و اصطلاحا با رنگ، بو و محتوای این منطقه آشنایی دارند یا بادهای شمال، کوش، نعشی و باد موافق و مخالف در این منطقه را خوبی می شناسند، بهتر می توانند در اجرای معماری منطقه نقش بازی کنند.

ایوب زارعی شهردار سابق بندر تاریخی کنگ و مشاور مدیر عامل منطقه آزاد قشم نیزدر این همایش با تاکید بر اینکه همه امورات شهرسازی هر شهری مطابق با نیازهای آن شهر مطالعه و اجرا می شود گفت: ارائه طرح ویژه با نگاه متفاوت با الهام از معماری سنتی و اسلامی ـ ایرانی می تواند در حرکت توسعه آفرینی منطقه نقش مهمی ایفا کند.

وی با بیان اینکه تشریک مساعی، مشورت گیری و تشکیل کارگروه های فنی و مهندس در کنار یک تیم معماری با بهره گیری از نظر مشورتی معماران سنتی و شناخت برخی مکانیزم های معماری سنتی و پیدا کردن جواب سوالات ابهام بر انگیز در حوزه معماری سنتی می تواند به ما در نقش آفرینی معماری مدرن کمک کند، یادآور شد: ادغام معماری سنتی و معماری مدرن بدون شک می تواند دروازه های روشنی را به روی توسعه شهری و روستایی بگشاید که این مهم باید به خوبی مد نظر قرار گیرد.

این همایش با بحث و بررسی در محور سوالات مطرح شده ادامه یافت و مقرر شد تا اینگونه همایش ها به طور مستمر و با الهام از دانش روز و جدید معماری در کنار معماران سنتی و استفاده از تجربیات آنان دنبال و پیگیری شود و مستندات به شکل یک دایره المعارف مکتوب جمع آوری و مجلد شده در اختیاران دیگران نیز قرار گیرد.

درباره نویسنده