س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

زیباترین خانه‌های زیرزمینی دنیا؛ از «هابیتون» تا «زیر تپه»

اگرچه فرانک لوید رایت، معمار مشهور قرن بیستم، خودش هرگز خانه‌ای در زیر تپه‌ها نساخت، اما فلسفه‌ای که در معماری دنبال می‌کرد نشان می‌دهد که احتمالا با چنین بناهایی موافق بود. این معمار مشهور در جایی نوشته است: «هیچ خانه‌ای نباید روی تپه یا روی هر چیز دیگری ساخته شود، بلکه باید بخشی از تپه باشد. باید متعلق به آن باشد. تپه و خانه باید با شادی با هم زندگی کنند».

خانه‌های زیرزمینی، به‌خصوص خانه‌هایی که معمولاً در شیب تپه‌ها و با حالتی نسبتا غارمانند ساخته می‌شوند، سابقه‌ای بسیار طولانی و هزاران ساله دارند و در حقیقت از قدیمی‌ترین اشکال ساختمان‌ها به شمار می‌روند.

به گزارش فرادید؛ جالب است که همین امروز نیز این نوع ساختمان‌ها از لحاظ استفاده از انرژی، ساختمان‌هایی کارآمد به شمار می‌آیند زیرا زمین مثل یک عایق حرارتی آن‌ها را در بر گرفته است. بنابراین شاید بهترین راه برای زندگی روی زمین در واقع زندگی در درون آن باشد! اما آیا زندگی محاصره شده در خاک واقعا راحت است؟

در اینجا هفت نمونه هیجان‌انگیز از خانه‌های زمینی را مشاهده می‌کنید که ثابت می‌کنند زندگی زیر زمین به همان اندازه که دوستدار محیط زیست است، می‌تواند زیبا و جذاب هم باشد.

۱. هابیتون (شهر ماتاماتا، نیوزلند)

6

جویندگان لوکیشن فیلم «ارباب حلقه‌ها»، به دنبال جایی بودند که تپه‌هایی با شیب ملایم و مراتع سرسبز داشته باشد تا بتوان صحنه‌های مربوط به سرزمین هابیت‌ها را که در رمان جی.آر.آر تالکین توصیف شده بود، در آن فیلم‌برداری کرد. آن‌ها بعد از مدتی جستجو یک مزرعۀ خانوادگی را در نزدیکی شهر ماتاماتا در نیوزیلند پیدا کردند. آن‌ها خانه‌های حفره‌ای هابیت‌ها را در آنجا ساختند و اگرچه قرار بود این خانه‌ها موقتی باشند، اما پس از اینکه مردم علاقۀ زیادی به آنجا نشان دادند، مجموعه از تخریب نجات یافت و اکنون برای بازدید تورهای عمومی باز است.

۲. مالاتور (پمبروکشایر، ولز)

5

خانۀ Malator که توسط شرکت Future Systems طراحی شده است، برای باب مارشال اندروز، عضو سابق پارلمان ولز ساخته شد. این خانه عمدتاً در زیر زمین ساخته شد، زیرا قوانین منطقۀ محل ساخت (که یک پارک ملی است) هر گونه ساخت و ساز قابل مشاهده، تخریب منظره، یا اختلال در حیات وحش را ممنوع کرده است.تنها چیزی از این خانه که از روی تپه قابل مشاهده است یک دودکش فلزی است؛ چیزی شبیه خانه‌های رویایی که در برنامه‌های کودک و خردسال دیده‌ایم.

۳. ویلای والس (Vals، سوئیس)

DJI_0022

معماران این ویلا می‌خواستند ساختاری را طراحی کنند که به طور کامل با چشم‌انداز ادغام شود. دسترسی به خانه فقط از طریق یک تونل زیرزمینی امکان پذیر است که به یک انباری روی سطح زمین متصل می شود.

۴. خانه‌های Peter Vetsch (سوئیس)

4

پیتر وچ یکی از پرشورترین متخصصان معماری زمین است. او بیش از ۱۰۰ خانه را به این سبک در سراسر سوئیس و خارج از این کشور ساخته است که فلسفۀ اصلی آن‌ها «معماری بوم‌شناختی، متناسب با محیط  و مترقی» است. بسیاری از طرح‌های او با استفاده از بتن پاشیده شده ساخته شده‌اند و دارای نماهای ارگانیک و منحنی هستند.

۵. خانۀ تلماسه (ساحل آتلانتیک، فلوریدا)

3

معمار مدرنیست، ویلیام مورگان، طراح این خانه زیرزمینی است که معمولاً به عنوان خانۀ تلماسه شناخته می‌شود. این ملک در یک تپه شنی در نزدیکی ساحل اقیانوس اطلس واقع شده است و در واقع از دو واحد ۶۵۰ فوت مربعی یکسان تشکیل شده. در داخل خانه نیز، گودال‌های گفتگو، راه‌پله‌های منحنی، و مبل‌های توکار، یک جلوۀ مدرن شگفت‌انگیز ایجاد کرده‌اند.

۶. زیر تپه (یورکشایر غربی)

2

نام این خانه (Underhill) واقعا گویای همه چیز است. این خانه که توسط آرتور کوارمبی طراحی شده است، به عنوان اولین خانه زمینی ساخته شده در بریتانیا در دوران مدرن شناخته می‌شود و در فهرست میراث ملی انگلستان از سال ۲۰۱۷ ثبت شده است.

۷. کلبه‌های آبسنگ آبی (جزایر هبریدهای بیرونی، انگلستان)

1

گرچه کلبه‌های آبسنگ کاملا در زیر زمین قرار ندارند، اما سقف‌های چمنی و منحنی‌هایی سینوسی دارند که اجازه می‌دهد به راحتی با تپه‌های دور و برشان ادغام شوند. این خانه‌ها که توسط استوارت باگشاو طراحی شده‌اند، از خانه‌های زیرزمینی دورۀ نوسنگی الهام پذیرفته‌اند.

درباره نویسنده