ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

رونمایی از سازه جدید ورودی رواق‌دارالحجه حرم مطهر رضوی

سازه جدید ورودی رواق‌ ‌دارالحجه(از مسیر بست نواب صفوی)، با طراحی و اجرای معماری متناسب با حرم مطهرامام رضا علیه السلام تکمیل و رونمایی شد.

 معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: پیش از این در دو ورودی رواق دارالحجه، از بست نواب صفوی و شیخ طوسی، دو سازه آلومینیومی قرار داشت که به لحاظ هندسه، فرم، ارتفاع و نوع مصالح بکار رفته، همخوانی و تناسبی با معماری حرم مطهر رضوی نداشت و با توجه این موضوع، طراحی و انطباق سازه‌ای متناسب با معماری پیرامونی آن در دستور کار قرار گرفت.

محمود غفاریان افزود: عملیات اجرایی ساخت ورودی این رواق‌ از مسیر بست نواب، از حدود سه ماه قبل آغاز شد و با تلاش سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، این پروژه در روزهای اخیر به پایان رسید و رونمایی شد.
وی گفت: در این سازه، بیش از ۱۶ هزار قطعه آجر و ۴ هزار قطعه کاشی فیروزه‌ای رنگ مورد استفاده قرار گرفته و برای خروج از یکنواختی، هندسه آن نیز به شکل قوس در نظر گرفته شده است.
معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین همزمان با ساخت این سازه، بهسازی و تعمیر سنگ پله‌ها و پاگردها، سنگ بدنه و کف، تعمیرات و بهسازی پله برقی، نرده، طرح ویژه روشنایی و نورپردازی ورودی نیز انجام شد.
معاون سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: علاوه بر مصالح، در بحث تناسبات و ارتفاع سازه نیز به این موضوع توجه شده است.

این سازه جدید که در ساخت آن از آجر و کاشی‌های متناسب با حرم مطهر حضرت رضا(ع) استفاده شده، جایگزین سازه‌های فلزی پیشین این رواق شده است.

صداوسیما

درباره نویسنده