د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

روند اقدامات رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه شتاب گرفت

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: نظارت و پیگیری مداوم و بی‌وقفه استاندار همدان از پرونده ثبت جهانی هگمتانه موجب شتاب در روند رفع موانع این پرونده شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده با اشاره به پیگیری‌های شبانه‌روزی استاندار همدان و بازدیدهای مداوم در ساعت‌های اولیه روز از بافت بازار و محورهای اصلی پرونده ثبت جهانی اظهار داشت: این پرونده اهمیت بسزایی در حوزه رقابت فرهنگی در میراث جهانی دارد و همراهی و حمایت مدیر ارشد استانی و شهرداری شرایطی را رقم زده که زمینه برای پیشرفت سریع پیگیری پرونده همدان آماده تر شود.

وی به نقش حیاتی رسانه‌ها از زمان تشکیل شدن پرونده ثبت جهانی همدان اشاره کرد و گفت: مدیریت فضای مثبت اطلاع‌رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه‌ اتفاقی بود که در همدان رقم خورد.

روند اقدامات رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه شتاب گرفت

این مقام مسئول با اشاره به مهم‌ترین اقدامات بعد از ثبت جهانی گفت: استفاده از فرصت اقتصادی، جذب گردشگران و معرفی هرچه بیشتر همدان، از جمله مهم‌ترین اقدامات بعد از ثبت جهانی است.

معصوم علیزاده افزود: ثبت هگمتانه در زمره آثار تاریخی باستانی جهانی به طور قطع می‌تواند باعث شکوفایی اقتصادی در همدان شود.

وی ادامه داد: حضور هر ۱۰ گردشگر بستر ایجاد یک شغل را فراهم می‌کند که این مهم اعم از رونق بخشیدن به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در همدان، اشتغال‌زایی برای مردم و رشد اقتصادی شهر و استان را به مطلوب‌ترین شکل ممکن فراهم می‌کند و این امر زمانی محقق می‌شود که مردم در کنار مسئولان زیرساخت‌های لازم برای معرفی هگمتانه به یونسکو را مهیا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کمتر از ۲ ماه دیگر کارشناسان ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو وارد ایران می‌شوند و در همدان پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» را که از سوی ایران برای ثبت جهانی معرفی شده است، مورد ارزیابی میدانی قرار خواهند داد.

روند اقدامات رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه شتاب گرفت

معصوم علیزاده افزود: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است و فقط باید موارد مورد تاکید استاندار در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریع‌تر پیگیری شود.

وی، پیگیری پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» را مهمترین اولویت استان دانست و گفت: حمایت استاندار و همراهی شهرداری از پرونده ثبت جهانی ستودنی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یادآور شد: در آینده نزدیک ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهند شد تا عرصه و حریم مشخص شده مسیر جهانی شدن همدان بر اساس پرونده ارسالی به یونسکو را مورد بازدید و بررسی قرار دهند.

معصوم علیزاده افزود: سایت تاریخی هگمتانه محور مهمی در پرونده ثبت جهانی است و از این رو ضروری است با حضور دستگاه‌های اجرایی و همکاری مردم موانع باقی مانده در این منطقه از شهر پیش از رسیدن ارزیابان به همدان رفع شوند.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی برای همدان نقطه آغاز تحول اقتصادی برای جامعه محلی خواهد بود، بر ضرورت تسریع در پیشرفت پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان تاکید کرد.

روند اقدامات رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه شتاب گرفت

معصوم علیزاده بر حساسیت موضوع ثبت جهانی برای مردم همدان تاکید کرد و اظهار داشت: در پرونده ثبت جهانی همدان اظهارنظر جامعه محلی در مورد جهانی شدن همدان برای ارزیابان در نظر کارشناسی نقش حیاتی خواهد داشت و شاهد آن هستیم جامعه محلی حساسیت موضوع را دریافته‌اند و همراهی آنها با پرونده موجب شده است روند مثبت را در پیگیری و پیشرفت کار دریابیم.

وی گفت: رفع نواقص پرونده جهانی همدان در هفته‌های اخیر در سایه حمایت استاندار و پای کار بودن شهردار همدان همراهی جامعه محلی و حمایت‌های کشوری نقش کلیدی ایفا کرد و موفقیت حاصل شد.

معصوم علیزاده افزود: جدیت کارشناسان میراث فرهنگی در راستای مرمت جداره‌های شهر و کاروانسراهای مسیر ثبت جهانی اعتبار لازم برای آماده کردن مسیر ثبت جهانی تا آمدن ارزیابان را رقم خواهد زد.

«هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

سایت تاریخی هگمتانه با ۴۰ هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره مادها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت مادها اقتباس کرده است.

بر اساس کاوش های بدست آمده از سوی عده ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

هگمتانه به معنای” محل تجمع” بوده و از ۲ واژه پارسی باستان “هگمتا” به معنای گردآمدن و پسوند اسم مکان “نا” تشکیل شده است.

زمان استقرار حکومت ماد از ۷۲۸ ق.م تا ۵۵۰ ق.م است و اگر چه این مکان به محل و پایتخت استقرار مادها معروف شده است ولی تاکنون شواهد محکمی دال از این دوره به دست نیامده است.

با کشف سیستم معماری موجود که متعلق به دوره اشکانیان است قدمت این شهر به دوره اشکانی و پس از آن منصوب شده است.

از مجموعه ساختمان های مکشوفه که در عمق ۲ تا پنج متری از سطح تپه قرار دارد بناهایی با ابعاد ۵/۱۷ *۵/۱۷ متر کشف شد.

مجموعه بناهای موجود در ۲ ردیف موازی به صورت قرینه و پشت به یکدیگر ساخته شده اند و بین هر ۲ ردیف بنای موجود معبری به عرض۵/۳ متر در جهت شمال شرقی –جنوب غربی ایجاد شده است.

بخش هایی از حصار عظیم شهر به قطر تقریبی ۹ متر و ارتفاع باقی مانده هشت تا ۱۲ متر نیز کشف شده که در فواصل معین دارای برج های عظیمی بوده است.

در شرق سایت، موزه هگمتانه قرار دارد که آثار بسیار ارزشمندی از دوره های قبل و پس از اسلام را در خود جای داده است.

هگمتانه پذیرای ۲ اثر تاریخی دیگر شامل کلیسای “مریم مقدس” و کلیسای “گرگوری استپانوس” است.

تپه تاریخی هگمتانه به شماره ۲۸ در تاریخ ۲۴/۰۶/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

درباره نویسنده