پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

روستای گردشگری کندلوس

کندلوس، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران. روستای کندلوس، با چهارهزار سال تاریخ، در دل کوهستانهای البرز، چشم به راه همدمی است تا سفره دل باز کند و از زنان و مردانی پاک سرشت و سخت کوش سخن گوید… روستای کندلوس، به حق و به انصاف یکی از زیباترین و پاکیزه ترین روستاهای ایران محسوب می‌شود که همچون نگینی در دل طبیعت زیبای البرز شمالی، می‌درخشد.

این روستا در امتداد دره زانوس، و منطقه سرسبز و زیبای کجور، یکی از اولین و کهن ترین سکونت گاه‌های انسان در استان مازندران قرار دارد. برای رفتن به روستای کندلوس باید در جاده چالوس، بعد از گذشتن از شهر مرزن آباد، ۶ شش کیلومتر رانندگی کنید تا به جاده‌ای فرعی و آسفالت در سمت راست، به نام دوآب کجور، برسید.

بعد از پیمودن ۴۲ کیلومتر در جاده‌ای پر پیچ و خم و بسیار زیبا، و با توجه به تابلوهای مسیر وارد کندلوس می‌شوید. اگر به روستاهای مختلف ایران رفته باشید و آنها را با کندلوس مقایسه کنید، اولین خصوصیتی که متوجه آن می‌شوید، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی دراین روستاست. درهمه جای روستا سطل‌های زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش می‌کنند، پس ما گردشگران هم باید با رعایت احترام به این تلاش و فرهنگ والا، از ریختن زباله و صدمه زدن به بافت روستا جلوگیری کنیم.

تعداد زیادی از روستاهای ایران، بدلیل قرار گرفتن در مناطق صعب العبور و کوهستانی، از گزند این ویرانی‌ها و حملات وحشیانه در امان بوده و می‌توانند کمک بزرگی به روشن شدن تاریخ کشورمان کنند. دراین بین، کندلوس گواه روشنی است که کشف اشیاء باارزش تاریخی مانند جام‌های سفالی و ابزارهای زندگی و کشاورزی سلاح‌ها و قفل‌ها و اشیاء زینتی، نمایانگر تمدن کهنی است که قدمت آن حداقل به چهارهزار سال می‌رسد.

این اسناد و اشیاء به همت دکتر علی اصغر جهانگیری در موزه مردم شناسی کندلوس (واقع در همین روستا) جمع آوری شده و در معرض دید همگان قرار دارد. یکی از جاذبه‌های این منطقه، موزه مردم شناسی و موزه گیاه شناسی کندلوس می‌باشد که اطلاعات بسیار جالب و مفیدی درباره تاریخ کهن و تمدن پر رمز و راز این دیار، در اختیار ما می‌گذارد.

موزه مردم شناسی کندلوس

در حاشیه مجموعه گردشگری و فرهنگی کندلوس، موزه ای بنا شده که برای ورود به آن باید پله های سنگفرش شده را طی کرد و در بلندای روستای زیبای کندلوس، درب بزرگ چوبی موزه همواره در تمام روزهای سال به روی  فرهنگدوستان باز است. موزه تاریخی و فرهنگی کندلوس در ساختمانی با معماری سنتی و بومی بنا شده که از بخش های مختلفی تشکیل شده و و اشیاء قدیمی و تاریخی در غرفه هایی در زیرزمین و همکف موزه به معرض نمایش گذاشته شده است.

02

این موزه به گفته علی اصغر جهانگیری بنیانگذار نخستین موزه روستایی کشور ره آورد سالها همصحبتی وهمدلی با مردم مهربان دیار کجور مازندران است، وی می گوید: خود زاده وپرورده دشت و کوهساران آن دیارم و هرچه دارم از مردم این دیار دارم.

تاسیس این موزه در سال ۱۳۶۰ به همت دکتر علی اصغر جهانگیری آغاز شد و در سال ۱۳۶۸ به پایان رسید. به گفته اوکه خود او پرورده دشت و کوهساران آن دیار است، این موزه نخستین موزه روستایی کشور و را آورد سالها هم صحبتی و همدلی با مردم مهربان دیار کجور مازندران است. این موزه تاریخی نمایش دهنده اسناد و مدارک و فرهنگ این روستای ب اصفای کوهستانی است و در ساختمانی با معماری سنتی و بومی بنا شده که از بخش های مختلفی تشکیل شده و و اشیاء قدیمی و تاریخی در غرفه هایی در زیرزمین و همکف موزه به معرض نمایش گذاشته شده است. اشیای این موزه مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح و قبل از اسلام و همچنین دوران اسلامی می‌شود.همچنین این موزه تاریخی دارای آثار منحصر به فردی از تاریخ و هنر باستانی تا معاصر در حوزهٔ زمین‌شناسی، خوشنویسی، نقاشی وکتب خطی، ابزار های موسیقی، آثار مردم شناسی وغیره است.

بنیان گذار روستای کندلوس

موزه کندلوس رویای کودکی روستایی است که یکباره دست از بازیهای کودکانه بر می دارد و آواره دشت و کوه و صحرا میشود تا در روستاهای کجور مازندران خانه به خانه به دنبال اشیاء فرهنگی و تاریخی آن دیار باشد.او با معاوضه قند وچای و سیگار،قباله ها،اسناد،سکه،سفال جمع اوری کرده و آنها را از دید خانواده پنهان میداشت. او که امروز دکتر علی اصغر جهانگیری استاد دانشگاه و بنیانگذار مجموعه های گوناگون نظیر شرکت هگزان ،کندلوس ،موسسه فرهنگی جهانگیری و تعداد دیگری از مجموعه ها میباشد در رشته حفاری چاه نفت از امریکا دارای درجه مهندسی و از دانشگاه وین (اطریش) دارای درجه فوق لیسانس پلیمر از پلی تکنیک تهران فوق لیسانس نساجی و از دانشگاه لندن دارای درجه دکترای جامعه شناسی است.

03

فعالیت های گردشگری کندلوس

سالانه بیش از هزاران نفر برای بازدید از کندلوس و امکانات آن می آیند. افرادی که برای بازدید از این مجموعه و امکانات آن می آیند می توانند یک شب را در هتل کندلوس یا مهمانخانه های VIP آن اقامت کنند و طعم بی نظیر غذاهای منطقه را در رستوران کندلوس تجربه کنند.

کنسرت و مراسم در طول سال برگزار می شود و تورهایی نیز برای کسانی که سفرهای اجتماعی را ترجیح می دهند ترتیب داده می شود. برای برنامه تور بعدی با ما تماس بگیرید. در روستا، نه تنها امکانات بسیار مناسب و مناسب مجموعه، بلکه طبیعت باشکوه آن، روستا را به محل ملاقات تاریخی بی نظیری برای خوشبوکننده های طبیعت تبدیل کرده است. در کندلوس می توانید از موزه تاریخی، مزارع گیاهی، مهمانخانه سنتی و بسیاری مکان های دیدنی دیگر دیدن کنید.

ایلنا

درباره نویسنده